Kulttuuriympäristöpäivillä juhlitaan kulttuuriperintöä – tervetuloa mukaan

3.6.2020 Uutinen

Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä juhlit kulttuuriympäristöä ja tutustut kiinnostaviin kohteisiin ympäri Suomen ja Euroopan. Voit osallistua retkille ja opastetuille kierroksille, tutustua näyttelyihin ja avointen ovien päiviin.

Tule mukaan järjestämään tapahtumia, osallistumaan ja juhlimaan yhteistä kulttuuriperintöämme – myös etänä ja omatoimisesti.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät nostaa esille meidän kaikkien kulttuuriperintöä ja -ympäristöä. Suomesta mukana on joka vuosi satoja tapahtumia. Kulttuuriperintöön tutustuminen luo juurtumisen tunnetta, edistää yhteisöllisyyttä ja antaa uskoa tulevaan.

Teemana kasvu ja sivistys

Kulttuuriympäristöpäivien teema Kasvun paikat nostaa tänä vuonna esille erityisesti kulttuuriperinnön merkityksen oppimisen, kasvun ja sivistyksen lähteenä. Kouluja, seurantaloja, puistoja ja puutarhoja – mikä kohde kertoisi kasvusta ja sivistyksestä? Mitkä ovat oppimisen paikkoja? Suunnittele tapahtuma niiden ympärille tai esittele kohdetta verkossa.

Kulttuuriympäristöpäivien teemaviikkoa vietetään tänä vuonna Suomessa 7.–13.9.2020, mutta tapahtumia voi järjestää myös muina aikoina. Kaikki kulttuuriperintöön liittyvät tapahtumat ovat tervetulleita mukaan ohjelmaan. Tänä vuonna myös omatoimi- ja etätapahtumat ovat hyvä vaihtoehto.

Osa eurooppalaista tapahtumien sarjaa

Kulttuuriympäristöpäivät on osa Euroopan suurinta kulttuuritapahtumien kokonaisuutta, Euroopan neuvoston ja Euroopan komission European Heritage Days -ohjelmaa. Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumiin osallistuu joka syksy 30 miljoonaa kävijää 50 Euroopan maassa.

Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry.

Tervetuloa mukaan järjestämään, osallistumaan ja juhlimaan yhteistä kulttuuriperintöämme!

Lue lisää ja liity mukaan: