Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu kutsuu kertomaan lapsille ja nuorille tärkeästä elävästä perinnöstä

31.8.2023 Uutinen

Kulttuuriympäristön tekijät, Young European Heritage Makers, on kilpailu, joka kutsuu esittelemään lapsille ja nuorille tärkeää kulttuuriperintöä. Kilpailuun voivat osallistua alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten ryhmät.

Kilpailun tämän vuoden teemana on Elävä perintö. Elävä perintö on aineetonta kulttuuriperintöä, kuten tapoja, taitoja ja tarinoita. Elävä perintö on muun muassa juhlaa ja arkea, pelejä ja leikkejä, käsityötaitoja ja ruokaperinteitä, musiikkia ja tanssia, suullista perinnettä ja luontoa koskevaa tietotaitoa.

Kilpailuun voi osallistua helmikuun loppuun saakka

Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailuun voivat osallistua ryhmät opettajan tai ohjaajan johdolla. Kilpailun voi toteuttaa koulussa, oppilaitoksissa, koulujen aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä kerho- ja harrastustoiminnassa.

Kilpailussa on kaksi sarjaa, 6–11-vuotiaat ja 11–17-vuotiaat. Kilpailu jatkuu 28. helmikuuta 2024 saakka.

Ryhmä osallistuu kilpailuun tutkimalla yhdessä heille tärkeää kulttuuriperintöä ja etsimällä vastausta kysymykseen: Mitä on eurooppalainen elävä kulttuuriperintömme? Tätä elävää perintöä esitellään ryhmätyönä tehtävällä videolla, valokuvin tai muun visuaalisen esityksen avulla sekä sitä täydentävällä tekstillä.

Suomen voittajille rahapalkinto ja paikka Young European Heritage Makers -kilpailussa

Molempien sarjojen paras työ palkitaan 200 euron rahapalkinnolla.. Voittoisat työt pääsevät osallistumaan Euroopan laajuiseen Young European Heritage Makers -kilpailuun. Tuomaristona toimii Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmä.

Euroopan parhaiden ryhmien töistä kootaan näyttely Strasbourgiin. Lisäksi Euroopan parhaiden töiden tekijät 11–17-vuotiaiden sarjassa saavat mahdollisuuden matkustaa Strasbourgiin Euroopan neuvoston vieraiksi.

Tule infotilaisuuteen 27. syyskuuta kuulemaan lisää

Järjestämme Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailusta infotilaisuuden Teamsissä 27. syyskuuta 2023 kello 15. Voit ilmoittautua tilaisuuteen Lyytin linkillä.

Kulttuuriympäristön tekijät -sivusto

Suunnittelija Hanna Hämäläinen, ympäristöministeriö, hanna.p.hamalainen@gov.fi, puh. 0400 143 956 Koordinaattori Riina Koivisto, Suomen Kotiseutuliitto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi, puh. 09 834 555