Kulttuuripolku mobiiliin – etäkoulutus mobiilioppaan tekoon

27.8.2020 Uutinen

Kulttuuriperintöä voi esitellä yleisölle myös mobiilisti. Suomen Kotiseutuliiton tarjoama eMuseo on mobiiliopas, joka sopii erinomaiseksi esittelyalustaksi kulttuurikohteelle, olipa se sitten paikallismuseo tai kulttuuripolku.

Koronapandemia on rajoittanut mahdollisuuksiamme kokea ja esitellä kulttuuriperintöä sekä kotiseutua. Suomen Kotiseutuliiton jäsenenä voit tilata eMuseo-palvelun, jonka avulla kulttuuria ja kotiseutua voi esitellä korona-aikaan sopivalla ja turvallisella tavalla.

Tarjoamme maksuttoman etäkoulutuksen ”Miten teen oman mobiilioppaan” torstaina 24.9. klo 12.30–15. Koulutus tapahtuu verkossa. Alempana lisätietoja.

Päivitetty 17.9. Koulutus osoittautui erittäin kysytyksi. Kaikki koulutuspaikat on täytetty ja emme enää vastaanota uusia ilmoittautumisia.

Mobiilioppaan avulla kulttuurikohde tai museo on aina avoinna ja koettavissa. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy kohteiden mobiilioppaista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, jossa kuka tahansa voi vierailla, missä ja milloin tahansa! Mobiiliopas toimii kaikilla älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla ilman erillisen sovelluksen lataamista.

Yhdistykset ja museot voivat helposti tehdä itse mobiilioppaita museostaan tai kulttuurikohteestaan. Oppaisiin voi liittää tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Nyt tehtävään on tarjolla myös koulutusta!

Suomen Kotiseutuliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään ja paikallismuseoita liittämään omia kohteitaan ja aineistojaan eMuseoon. Palvelun nimestä huolimatta siihen sopivat museoiden lisäksi mainiosti myös kävelyreitit, luontopolut tai historialliset kohteet.

Miten teen oman mobiilioppaan – ilmainen etäkoulutus

Tarjoamme jäsenyhteisöillemme tai eMuseo-palvelun tilaaville tahoille maksuttoman etäkoulutuksen ”Miten teen oman mobiilioppaan” torstaina 24.9. klo 12.30–15. Koulutus tapahtuu verkossa.

Koulutuksessa osallistujat oppivat mobiilioppaan tekemisen perusteet. Osallistujat saavat tunnukset harjoitteluympäristöön, jossa voivat omatoimisesti harjoitella oppaan luontia. Koulutuksen päätteeksi on mahdollista esittää kouluttajalle kysymyksiä. Suosittelemme tutustumaan etukäteen valmiisiin mobiilioppaisiin ja miettimään omaa mobiiliopastusta. Osoitteessa www.emuseo.fi voit tarkastella valmiita oppaita ja reittejä.

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti uusille eMuseo-palvelun tilaajille. Koulutukseen voi ilmoittautua 1 osallistuja / yhdistys tai paikallismuseo. Mukaan mahtuu 20 henkilöä. Ilmoittautumiset 16.9. mennessä Suomen Kotiseutuliiton toimistoon osoitteessa toimisto@kotiseutuliitto.fi.

Koulutus on maksuton. Koulutuksesta vastaa mobiiliopaspalvelun suunnitellut Momeo Oy. Koulutus on sama, joka järjestettiin toukokuussa 2020.

eMuseon vuosimaksu (sisältää ylläpidon, tuen ja kehityksen) on Kotiseutuliiton jäsenille 80 € + alv/vuosi ja muille 120 e + alv/vuosi. Nyt kannattaa liittyä jäseneksi osoitteessa https://kotiseutuliitto.fi/jasenille

Osoitteesta https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/emuseo löytyy palvelusta lisätietoa sekä linkki, jolla voit tilata eMuseon.

Esimerkkejä mobiilioppaista:

• Kartalle sijoitetut historiakierrokset ja ulkokohteet – ”Perinnetilat taskussa”
  • Tehtäväreitit koululaisille – ”Opi lähiseudusta ja historiasta”
  • Näyttelyt, mobiiliopastus kohteista – ”Yksittäisen näyttelyn taskuopas”
  • Verkkonäyttelyt, verkkosivuille liitetty mediaopas
Voit tutustua maamme kulttuurikohteisiin vaikkapa kotisohvalta eMuseo-palvelun avulla!

eMuseo-mobiiliopas käytössä Herttoniemen kartanolla kesällä 2020.