Kulttuurimatkailun mobiiliopas taskussa – paikallinen kulttuuriperintö esille eMuseo-palvelulla

19.5.2022 Uutinen
eMuseo-palvelu käytössä Gesterbyn museoalueella Kirkkonummella. Palvelun mobiilioppaisiin voi tutustua helposti älypuhelimella tai tabletilla. Kuva: Kalle Nikander, Suomen Kotiseutuliitto.

Jokainen kulttuurikohde ansaitsee mahdollisuuden tulla löydetyksi! Suomen sadat paikallismuseot, kulttuuripolut ja muut kiinnostavat kohteet pursuavat kiinnostavaa koettavaa. Mobiiliopaspalvelu eMuseo tarjoaa helpon tavan esitellä kohteita mobiilisti niin matkailijoille kuin paikallisille asukkaille.

Kotiseutuliiton tarjoama eMuseo on mobiiliopas, joka sopii helppokäyttöiseksi esittelyalustaksi kulttuurikohteelle, olipa se sitten paikallismuseo tai kulttuuripolku. Mobiilioppaan avulla kulttuurikohde tai museo on aina avoinna ja koettavissa, niin paikan päällä kuin omalta kotisohvalta käsin. Valmiiseen mobiilioppaaseen voi tutustua älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisen sovelluksen lataamista osoitteessa www.emuseo.fi.

Kulttuurikohteet esille paikan päällä ja kotisohville

Kotiseutuliitossa on käynnistynyt opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kulttuurimatkailuhanke, jonka myötä eMuseo-palvelun käyttäjille tarjotaan koulutusta, tukea ja apua palvelun markkinointiin. Koulutuksia tullaan järjestämään niin verkossa kuin eri puolilla Suomea, ja tiedossa on myös jatkokoulutusta palvelua jo käyttäneille.

eMuseon avulla paikalliset kohteet voivat esitellä sisältöjään matkailijoille ja lähiseudun asukkaille saavutettavasti, monikielisesti ja tehokkaasti. eMuseo-oppaissa voi hyödyntää jo tehtyjä sisältöjä tai luoda eri käyttäjäryhmille uudenlaisia oppaita. Mobiilioppaiden ulkoasun voi muokata museon omaa ilmettä vastaavaksi.

Koronan myötä kulttuurikohteiden, paikallismuseoiden ja paikallisen kulttuuriperinnön tuntevien toimijoiden kannattaa tuoda kohteensa esiin jatkossa myös muulla tavoin kuin fyysisellä vierailulla. eMuseo on helppo vastaus siihen, miten paikalliset toimijat voivat palvella kulttuurista kiinnostuneita matkailijoita ketterästi paikan päällä tai tarjota ennakkomaistiaisia kohteista myös kotisohville.

Tervetuloa koulutuksiin ja tukiklinikoille

Vuoden 2022 ensimmäinen palvelun käyttöönotossa auttava etäkoulutus järjestetään tiistaina 15. helmikuuta klo 16.30–19.30. Miten teen oman mobiilioppaan -koulutuksessa osallistujat oppivat eMuseo-mobiilioppaan tekemisen perusteet.

Keväällä käynnistyvät myös eMuseo-käyttäjien tukiklinikat, jonne voi tulla kysymään apua omien oppaiden tekemiseen. Ensimmäinen klinikka järjestetään etäyhteyksin 15. maaliskuuta klo 15–16. Voit lukea lisää tulevista koulutuksesta ja klinikoista Kotiseutuliiton verkkosivujen tapahtumakalenterista ja ilmoittautua mukaan.

Kotiseutuliiton kulttuurimatkailuhankkeen osana tullaan myös tuottamaan käyttäjille materiaaleja omien mobiilioppaiden esittelyn tueksi sekä markkinoimaan palvelua suurelle yleisölle. Kulttuuriperintö kiinnostaa nyt matkailijoita, ja eMuseo-palvelu on kätevä tapa tarjota sitä helpossa muodossa.

Seuraa ilmoitteluamme tulevista eMuseo-koulutuksista!

eMuseo-palvelu:

• Paikallisille kulttuuriperintötoimijoille suunnattu mobiiliopaspalvelu.
  • Palveluun voi tehdä opastusreittejä, joissa on tekstiä, kuvia, karttoja, ääntä ja videoita.
  • Vuoden 2022 alussa eMuseossa on jo lähes 90 opasta, joissa lähes 300 reittiä.
  • Palvelun tarjoavat Suomen Kotiseutuliitto ja Momeo Oy.
  • Palvelun vuosimaksu 100-200 €/vuosi + alv.
  • Tutustu valmiisiin reitteihin: emuseo.fi

Lue lisää: https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/emuseo/

Lisätietoja:
Koordinaattori Jonina Vaahtolammi, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705 (vapaalla vuoden 2022 loppuun).
1.3.–31.12.2022 Koordinaattori Liisa Saarinen, liisa.saarinen@ kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705.