Kulttuurikumppanuuden toimintamallit jakoon – haluatteko mukaan?

28.1.2019 Uutinen

Kunnat ja yhdistykset tarvitsevat toimivia malleja yhteistyön rakentamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä. Kotiseutuliiton aiemmin koostamien toimintamallien jalkauttaminen vauhdittuu vuonna 2019. Tulemme mielellämme käymään kunnassanne tai yhdistyksenne vieraana!

Kuntasektorin ja kolmannen sektorin välisen kulttuuripalveluita koskevan yhteistyön hyviä käytäntöjä ja käyttökelpoisia malleja kehitettiin ja koottiin yhteen vuosina 2017-2018. Tuolloin Kotiseutuliitto koordinoi Yhdistykset ja kunnat kulttuurikumppaneina -hanketta, jonka tuloksena julkaistiin verkko-opas helposti käyttöön otettavista toimintamalleista sekä kattava materiaalipankki jo tehdyistä kokeiluista ja kehittämishankkeista.

Vuonna 2019 materiaalien ja verkko-oppaan tunnetuksi tekeminen ja entistä laajempi hyödyntäminen vauhdittuvat. Hankkeen tuloksia päästään levittämään eri puolille Suomea esimerkiksi puheenvuoroin soveltuvissa tilaisuuksissa, asiaa pureskelevissa työpajoissa, alan seminaareissa tai kulttuuriväen alueellisissa kokoontumisissa.

Kiinnostaako aihe teillä päin?

Onko paikkakunnallanne tarvetta kulttuuripalveluiden sekä kuntien ja yhdistysten yhteistyön kehittämiselle? Haluatteko lisätietoa toimivista yhteistyön malleista ja jo tehdystä kehittämistyöstä? Kiinnostaako työpajatyöskentely hyvien käytäntöjen kehittämiseksi?

Kotiseutuliitosta voitte pyytää puheenvuoron tai esittelyn kulttuurikumppanuuden malleista sopivaan paikalliseen tai alueelliseen tilaisuuteenne. Voitte myös tilata fasilitaattorin kehittämispäiväänne vetämään työskentelyä toimivan yhteistyön mallin löytämiseksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Kotiseutuliiton rahoituksella voimme tarjota tämän asiantuntijavierailun ilman palkkio- tai matkakuluja. Toivomme, että tila puolestaan järjestyisi kutsujan toimesta.

Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä juuri teidän tarpeisiinne sopiva tapa jalkauttaa ja kehittää kulttuurikumppanuuden käyttökelpoisimpia toimintamalleja!

Lisätiedot ja yhteydenotot: hankekoordinaattori Marika Punamäki,
marika.punamaki@kotiseutuliitto.fi, p. 041 319 3720.

ykkk