Kotiseututyötä juhlitaan kaikille avoimilla kotiseutukahveilla ympäri Suomen

21.5.2024 Tiedote

Toukokuussa kotiseututyötä ja Suomen Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuotta juhlistetaan kaikille avoimilla kotiseutukahveilla ympäri Suomen. Kotiseutuliiton jäsenyhteisöt järjestävät juhlaviikonloppuna 25.–26. toukokuuta ja sen tienoilla yli 100 kahvitilaisuutta.

Kotiseutukahveilla esillä kotiseututyö ja paikallinen kulttuuriperintö

Kotiseutu- ja kaupunginosayhdistykset, paikallismuseot ja kunnat järjestävät kotiseutukahveja jokaisessa Manner-Suomen maakunnassa. Lista kaikista kotiseutukahveista löytyy Kotiseutuliiton verkkosivuilta.

Kotiseutukahveja järjestetään kotiseututaloilla, paikallismuseoissa ja seurantaloilla. Osa kahveista on ulkoilmatapahtumia toreilla ja paikkakuntien kohtaamispaikoilla. Kahveilla esitellään kotiseututyötä ja liiton jäsenten toimintaa kahvittelun lomassa. Tilaisuuksiin on järjestetty myös monenlaista muuta ohjelmaa, kuten musiikkia, perinneleikkejä ja kevättalkoita, joten kotiseutukahvit on hyvä tilaisuus tutustua oman alueen kotiseututyöhön.

Kotiseutuliitto lähetti kaikille kotiseutukahveja järjestäneille jäsenilleen juhlavuoden kahvia ja teetä, joita nautitaan kahvitilaisuuksissa paikkakuntien omilla tarjoiluilla täydennettynä.

Kotiseutuliiton juhlaseminaari 24. toukokuuta kello 13–16 liiton Youtube-kanavalla

Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 75 vuotta Suomen Kotiseutuliiton perustamisesta Tammelassa 25. toukokuuta 1949. Kotiseutuliittoa ja kotiseututyötä juhlitaan kotiseutukahvien lisäksi vuonna 2024 monin tavoin.

Perjantaina 24. toukokuuta Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaaria voi seurata liiton Youtube-kanavalta klo 13–16. Seminaarissa tartutaan tulevaisuuden kotiseututyöhön ja puhujina kuullaan kirjailija Anna Kortelaista, tulevaisuudentutkija Katriina Siivosta sekä sosiologi Pasi Mäenpäätä.