Kotiseututyön ansiomitalit 2020 ovat haettavissa huhtikuun loppuun saakka

19.2.2020 Uutinen

ansiomitali

Kotiseututyön ansiomitali on liiton korkein tunnustuksenosoitus, joka luovutetaan saajalleen Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä. Ansiomitaleiden hakuaika päättyy huhtikuun viimeinen päivä.

Mitalin myöntäminen edellyttää saajalta maakunnallisia tai valtakunnallisia ansioita kotiseututyössä tai erittäin merkittäviä ansioita paikallisessa kotiseututyössä. Ansiomitaliesityksen voivat tehdä kaikki Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhteisöt.

Suomen Kotiseutuliiton hallitus myöntää ansiomitaleja kerran vuodessa. Mitalin voi saada enintään kymmenen henkilöä vuosittain.

Kotiseutuliiton hallitus päättää ansiomitalin saajista touko–kesäkuun vaihteessa pidettävässä kokouksessa. Myönteisestä päätöksestä ilmoitetaan esityksen tehneelle jäsenyhteisölle ja ansiomitalisti kutsutaan vastaanottamaan mitali Valtakunnallisille kotiseutupäiville.

Ansiomitalin on suunnitellut taiteilija Viljo Savikurki ja sitä on myönnetty vuodesta 1953 alkaen. Mitalin mukana on kunniakirja. Ansiomitalin lunastusmaksu on 220 euroa.

Lisää tietoa siitä, kenelle mitali voidaan myöntää ja tarkemmat hakuohjeet: www.kotiseutuliitto.fi/jarjesto/huomionosoitukset/kotiseututyon-ansiomitali

Vuoden 2019 ansiomitalit luovutettiin Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tuusulassa elokuussa. Kuva: Sara Aaltio.