Kotiseutupäiville vastakohtien värikkäälle Vantaalle elokuussa

14.5.2024 Uutinen

Tapahtuma on Vantaan ja Kotiseutuliiton juhlavuosien yhteinen huipentuma

Kaupunkina 50 vuotta täyttävän Vantaan yksi juhlavuoden päätapahtumista on Valtakunnalliset kotiseutupäivät elo–syyskuun vaihteessa. Päivät ovat samalla Kotiseutuliitto 75  -juhlavuoden huipentuma. Kolmipäiväinen tapahtuma alkaa perjantaina 30. elokuuta ja päättyy sunnuntaina 1. syyskuuta.

Vantaa on täynnä vastakohtia – liikenteen urbaaneja solmukohtia lähiöineen sekä upeita maalaismaisemia kartanoineen. Kuvat: Vantaan kaupunki.

Kotiseutupäivät järjestetään ensimmäistä kertaa Vantaalla. Ne käsittävät useita kymmeniä tapahtumia eri puolilla kaupunkia. Tarjolla on kulttuuria, taidetta ja elämyksiä, paitsi museoissa, gallerioissa ja näyttelyissä, myös ulkoilmatapahtumissa. Kotiseutupäivät pitävät sisällään retkiä, opastettuja kävelykierroksia, seminaareja ja keskustelutilaisuuksia.

Viikonlopun aikana voi tutustua kaupungin eri asuinalueiden historiaan ja nykyisyyteen. Päivillä saa katsauksen arkkitehtuuriin, kulttuuriympäristöihin ja yleiskuvan nopeasti muuttuvasta sykkivästä kaupungista.

Nurmikolla istuskelevia ihmisiä. Takana kerrostaloja, Vantaa.
Vantaan Sun Festivalin viettoa vuonna 2019. Kuva: Leela Johansen.

Vantaa on täynnä vastakohtia. Kaupungissa on niin rosoisia lähiöitä kuin upeita kartanoita. Kierroksella voi nähdä vaikkapa Kivistön asuntomessualueen, Vantaankosken kuohut ja kartanoita – pitäjän keskiaikaisen sydämen, Helsingin pitäjän kirkonkylän, Tikkurilan jokivarren sekä vanhaa teollisuutta ja Håkansbölen kartanon. Matkalla kuulee tarinoita Vantaan värikkäästä historiasta.

”Vantaalainen kotiseuturakkaus näkyy kiintymyksenä omaan kylään tai kaupunginosaan. Kotiseututyö on kaikille avointa asukastoimintaa ja vaikuttamista, joka vahvistaa kotiseutusuhdettamme ja tunnetta siitä, että kuulumme tiettyyn paikkaan ja olemme osa yhteisöä. Rakennamme yhdessä sosiaalisesti kestävää, moninaista Vantaata ja haluamme esitellä sitä Kotiseutupäivien kävijöille”, Kotiseutupäivien pääjärjestäjänä toimivan Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen sanoo.

Kotiseututyön päätapahtuma

Opastus Håkansbölen kartanolla. Kuva: Riina Koivisto.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma. Päiville osallistuu satoja kotiseutuihmisiä eri puolilta Suomea. Yleisötilaisuuksiin ottaa lisäksi osaa tuhansia paikallisia.

”Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat osa kaupungin juhlaa ja luonteva jatkumo Vantaa-tarinaan. Kehitys on jatkunut ja muuntunut. Tänä päivänä Suomen monikulttuurisimmassa kaupungissa jo lähes neljännes asukkaista puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia. Vantaalla ovat ovet olleet aina auki uusille ihmisille ja ajatuksille. Ihmisten välisiä luokkaeroja ei juurikaan ole ollut,” Vantaan hyvin tunteva Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko katsoo.

”Isot muutokset ja tasapainoinen kehittäminen vaativat asukkailta ja päättäjiltä rakentavaa, tiivistä yhteistyötä ja avointa keskustelua. Kotiseudun kehittyminen ja muuntuminen on erityisen herkkä alue – meille jokaiselle”, Suihko sanoo.

Julkisilla näkee kohteita, joihin ei autolla pääse

Ihmisiä puuveneessä, Vantaanjoki.
Laurin elojuhlien tunnelmia Vantaan joella 2019. Kuva: Vantaan kaupunki.

Vantaa on moderni kaupunki, jolla on toimiva ja monipuolinen julkinen liikenne. Kaupungissa liikutaan junilla, busseilla, kaupunkipyörillä ja tulevaisuudessa raitiovaunuilla. Vantaa on myös Suomen vilkasliikenteisimmän lentokentän koti. Kehäradan varrella matkustaessa näkee taidetta ja kohteita, joihin ei autolla pääse. Kaupunki on kasvanut raiteiden ympärille.

Vantaan kaupunki tarjoaa maksuttoman kaupunkipyöräkauden 50-vuotisjuhliensa kunniaksi. Kaupunkipyöriä pyritään järjestämään kaikkien tapahtumakohteiden läheisyyteen. Kotiseutupäivien vieraita kannustetaan liikkumaan muillakin julkisilla kulkuvälineillä.

Kotiseutupäivien avajaisseminaarissa perjantaina 30. elokuuta kello 16 Tiedekeskus Heurekassa julkistetaan Vantaa 50 -historiahankkeen tutkimusteos ja käydään paneelikeskustelua otsikolla Kotona Vantaalla, kotona kaupungissa.

Ohjelma ja ilmoittautuminen: