Kotiseutuliiton verkkoseminaari etätapahtumista katsottavissa 10. marraskuuta saakka

28.10.2020 Uutinen
Ruutukaappaus seminaariyleisöstä valokuvaustauolla. Videokuva on vielä 2020-luvulla suttuinen, ilmeisesti koska osallistujajoukko oli suuri. Toivottavasti kuvat terävöityvät ajan mittaan.

#suomitoimii #yhdessä

Etätapahtumat kiinnostavat – verkkoseminaari keräsi 120 ilmoittautunutta

Tapahtuma oli katsottavissa verkossa liiton Youtube-kanavalla 10. marraskuuta 2020 saakka ja sen linkki on mahdollista saada edelleen toimistostamme yksityiseen käyttöön.

Esitysmateriaali on katsottavissa osoitteessa: bit.ly/verkkoseminaari20201027

Lue myös esiteltyihin tapahtumiin liittyvät blogijutut liiton #suomitoimii-sivustolta www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/kotiseututyon-uusi-normaali

Verkkotapahtuma vapauttaa ajan ja paikan rajoituksista

Kotiseutuliiton Verkkoseminaari etätapahtumien järjestämisestä keräsi 120 ilmoittautunutta tutustumaan lähinnä verkossa tapahtuvan kotiseututoiminnan mahdollisuuksiin.

Aivan näin moni ei saapunut Microsftin Teamsin kautta järjestettyyn tapahtumaan. Paikalla oli 70 henkilöä. Muilla oli ilmeisenä tarkoituksenaan katsoa tapahtuma jonain muuna itselleen sopivampana ajankohtana ja näin epäilemättä tapahtuikin, koska lähemmäs 90 henkeä kävi katsomassa Youtube-tallenteen kahden viikon nähtävilläolon aikana.

Seminaarissa tuli esille, että tämä on yksi verkkotapahtuman eduista: tilaisuudet ovat pääsääntöisesti irrallaan ajasta ja paikasta. Se vähentää yhdessä tekemisen tunnelmaa, mutta lisää toisaalta valtavasti osallistumismahdollisuuksia. Juuri tällaiset mahdollisuudet nousivat esiin suuren suosion saaneissa Raahen virtuaalisissa Pekanpäivissä, joille osallistuttiin sankoin joukoin myös ulkomailta. Osallistujat ulkomailla olivat epäilemättä pääosin entisiä raahelaisia. Pekanpäiviä esittelivät Sari Nurro ja Anna Kippola.

Seminaarissa Ismo Funken esittelemä Mikkeli-Seuran vinkkisuunnistus sekä Milla Karkulahden ja Minna Tuuliaisen esittelemä Arabian virtuaalinen katufestivaali olivat osittain verkossa ja osittain turvallisia lähitapahtumia. Tuula Aitto-ojan esittelemät korona-aikaan sopivat toiminnat Oulaisissa olivat mm. hyvin ideoituja näyttelyitä, joihin ihmiset saivat tutustua turvallisesti itse valitsemanaan ajankohtana. Käytössä hänellä oli mm. tyhjilleen jääneiden liiketilojen ikkunoita ja tilat ruuannoutopaikan yhteydessä.

Moniaistisuudessa ja yhteistyössä mahdollisuuksia

Jos et ehdi katsoa koko puolitoistatuntista tapahtumaa ja olet lukenut jo edellä mainittujen tapahtumien blogijutut #suomitoimii-sivulla, kelaa silti vähintään minuutilla 1h 10 minuutin kohdalla alkavaan Katja Koskelan loppuyhteenvetoon. Koskela on alan asiantuntija, joka muistutti mm. eri organisaatioiden välisen yhteistyön ja moniaistisuuden mahdollisuuksista. Anna Kippola lisäsi tähän keskustelupalstalla, että Pekanpäiviin liittyi myös ravintoiden noudettavia erikoisherkkupaketteja.

Koskela arveli, että tulevaisuudessa kehitetään varmasti erityisesti osanottajien vuorovaikutusta. Väistämättä tapahtuvat pienet tekniset mokat lisäävät inhimillisyyden tunnetta. Vuorovaikutusta voidaan lisätä myös esimerkiksi järjestämällä tapahtumalle etkot, jossa keskustellaan ja on mahdollisuus kysyä järjestäjiltä asiaan liittyvistä aiheista.

Koskela otti esille myös monikulttuurisuuden, johon verkkotapahtumissa on myös runsaasti mahdollisuuksia.

Tilaisuuden ohjelma:

Ensimmäiset virtuaaliset kotiseutupäivät Raahessa / Sari Nurro ja Anna Kippola, Raahe
Arabian katufestivaali / Milla Karkulahti ja Minna Tuuliainen, Helsinki
Kesäkö ilman tapahtumia? / Tuula Aitto-oja, Oulainen
Virtuaalinen vinkkisuunnistus / Ismo Funke, Mikkeli
Tilaisuuden loppuyhteenvedon tekee erityisasiantuntija Katja Koskela Espoon kaupungin kulttuurin tulosyksiköstä.

Tilaisuudessa esiintyi lisäksi Kotiseutuliiton työryhmä:

Kalle Nikander
Marika Punamäki