Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaarissa tartutaan tulevaisuuden kotiseututyöhön

12.4.2024 Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto juhlistaa 75-vuotisjuhlavuottaan tulevaisuuteen katsovalla seminaarilla, jossa käsitellään kestävää kotiseututyötä, toimintaympäristön muutoksia ja toiminnan uusia muotoja. Kaikille kiinnostuneille avoin seminaari järjestetään Valkeakosken kaupunginteatterilla perjantaina 24. toukokuuta klo 13–16. Seminaariin voi osallistua paikan päällä tai sitä voi seurata suorana lähetyksenä Kotiseutuliiton Youtube-kanavalla.

Tulevaisuudessa kotiseututyötä ja sen tekijöitä haastavat muun muassa uudet keinot yhteisöllisyyden vahvistamiseen, digitalisaatio ja sen hyödyntäminen sekä ilmasto- ja ympäristökysymykset. Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaarissa ”Tulevaisuuden kotiseututyö” pohditaan kulttuuriperinnön merkitystä ja siirtämistä, kestävää kotiseututyötä ja paikallisen toiminnan uusia muotoja inspiroivien esitysten ja ajankohtaisen paneelikeskustelun myötä.

Aikakapseleista toiminnan uusiin muotoihin

Kirjailija, FT Anna Kortelainen pohtii esityksessään, miten kotiseudun kulttuuriperinnöstä voi kertoa – sijoitetaanko aikakapseli rakennuksen kivijalkaan tai välitetäänkö henkistä viestikapulaa eteen päin. Dosentti, tulevaisuudentutkija Katriina Siivonen puolestaan nostaa esille kohtuullisuuden käsitteen ja kannustaa miettimään, miten kotiseututyötä voidaan tehdä planeetan kantokyvyn rajoissa. Tutkija, kaupunkisosiologian dosentti Pasi Mäenpää käsittelee alustuksessaan paikallista kansalaistoimintaa ja sen uusia muotoja.

Kotiseutuliiton juhlaseminaari on myös osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämän Sivistyksen teemavuoden 2024 ohjelmaa. Teemavuosi on kaikille avoin tapahtumien vuosi, jonka aikana sivistyksen päältä pyyhitään pölyt. Kotiseutuliiton juhlaseminaarin paneelikeskustelussa pohditaan tulevaisuuden kotiseututyön uusien keinojen lisäksi sitä, millaista on kotiseutuun liittyvä sivistys, ja millaisia taitoja ja tietoja tulevaisuuden kotiseututyöhön tarvitaan.

Kaikille kiinnostuneille avoimeen maksuttomaan seminaariin voi osallistua joko paikan päällä Valkeakosken kaupunginteatterilla tai seurata sitä suorana lähetyksenä Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta. Kotiseutuliitto tarjoaa juhlavuoden kunniaksi paikan päällä osallistuville väliajalla kakkukahvit ja seminaarin päätteeksi juhlamaljat. Osallistuminen paikan päällä edellyttää ilmoittautumista.

Lämpimästi tervetuloa mukaan juhlistamaan Kotiseutuliiton juhlavuotta sekä pohtimaan tulevaisuuden kotiseututyötä!

Tutustu seminaarin ohjelmaa ja ilmoittaudu mukaan 16.5. mennessä: https://kotiseutuliitto.fi/tapahtuma/tulevaisuuden-kotiseututyo-juhlaseminaari/