Kokkolan Valtakunnallisten kotiseutupäivien 2020 ohjelma julkistettu – valttina vahva musiikkiperinne ja leppoisuus

21.2.2020 Tiedote

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kokkolassa 13.–16. elokuuta teemalla Perinne on voimaa – Tradition är styrka

Kokkolassa 13.–16. elokuuta järjestettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkistettu.

Tapahtuman teemaotsikko Perinne on voimaa – Tradition är styrka viittaa erityisesti musiikin merkitykseen seudulla. Kokkola 400 -juhlavuoden kunniaksi tarjotaan niin kotiseutupäivävieraille kuin kaupungin asukkaille laadukkaita puistokonsertteja ja toriohjelmaa.

”Keski-Pohjanmaata nimitetään myös viulu-Pohjanmaaksi. Perusteet nimitykselle tulevat päivien aikana tutuksi kotiseutupäivien vieraille”, päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Sampo Purontaus vakuuttaa.

Kokkolalle on leimallista myös kaksikielisyys.  Molemmilla kotimaisilla kielillämme toteutettavaa ohjelmaa on ollut rakentamassa järjestäjäpaikkakunnan ja Suomen Kotiseutuliiton lisäksi Finlands svenska hembygdsförbund.

Aineeton kulttuuriperintö vahvuutena

Tapahtuman aloittaa torstaina 13. elokuuta aineettoman kulttuuriperinnön merkitystä käsittelevä asiantuntijaseminaari, jossa puhuu mm. Kokkolasta kotoisin oleva näyttelijä ja tapahtuman suojelija Oona Airola.

Lauantaina 15. elokuuta vieraiden on mahdollista tutustua järjestäjäkaupunkiin, Keski-Pohjanmaan maakuntaan ja Pohjanmaan rannikkoon opastettujen puoli- tai kokopäiväretkien muodossa. Valinnanvaraa on esimerkiksi Kaustisen viulunsoittoperinteestä tai 1800-luvun sotahistoriasta kiinnostuneelle.

Kaikki jalan ulottuvilla

Kotiseutupäivien ohjelma on rakennettu tiiviisti Kokkolan kauppatorin ympärille.

“Tapahtumahotellit ovat keskeisten tapahtumapaikkojen välittömässä läheisyydessä ja myös bussiretket päästään käynnistämään kauppatorin kupeesta. Tavoitteena on, että tapahtumavieraat muistaisivat Kokkolan kotiseutupäivät helposta lähestyttävyydestä”, päivien pääsihteeri Elina Perälä tiivistää.

Kotiseutupäivien keskuksena toimii Kokkolan kaupungintalo, minkä lisäksi ohjelmaa on kauppatorilla, K.H.Renlundin museon Roosin talossa sekä kaupungin perinteikkäässä Länsipuistossa.

Ilmoittautuminen alkanut

Ilmoittautuminen on avoinna. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 2. elokuuta.

Ohjelma kokonaisuudessaan ja hinnat: https://kokkola400.fi/kotiseutupaivat

Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin jäseniä meren rannalla.
Säveliä kesäillassa tarjoilee Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri yleisölle perjantaina 15. elokuuta. Kuva: Ulla Nikula.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät kiertää Suomea

Kotiseutupäivät on jokakesäinen kulttuurin suurtapahtuma, joka järjestetään aina eri paikassa ja eri järjestäjäkokoonpanolla. Mukana päiviä tekemässä on iso joukko paikallisia kotiseuturakkaita vapaaehtoisia, joille kotiseudun esittely on kunniatehtävä.

Tapahtuma koostuu lukuisista keskustelu- ja juhlatilaisuuksista, joita höystetään kulttuuriohjelmalla. Retkiä on paljon, ja ne ovat kulttuuriperinnön parhaiden asiantuntijoiden suunnittelemia. Monet osallistuvat päiville vuodesta toiseen tutustuakseen Suomen historiallisten paikkakuntien nähtävyyksiin ja aitoon kulttuurielämään. Osanottajat ovat pääosin kotiseutu- ja kaupunginosayhdistysten, kuntien ja maakuntien liittojen edustajia sekä valtakunnallisia asiantuntijoita ja vaikuttajia.  Paikalliset ovat yhtä lailla lämpimästi tervetulleita.

Päivät kokoavat maamme kotiseututoimijat ympäri maan keskustelemaan ajankohtaisista kotiseututyöhön ja paikallisuuteen liittyvistä asioista, verkostoitumaan ja tutustumaan järjestävän kaupungin ja maakunnan vahvuuksiin ja omaleimaisuuteen.

Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea. Vuonna 2021 tapahtuma järjestetään Oulussa.

Lisää päivistä: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/valtakunnalliset-kotiseutupaivat

Suomen Kotiseutuliitto on aktiivisten kansalaisten keskusjärjestö

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu mm.  750 kotiseutuyhdistystä ja kaupunkiseuraa, 101 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Lehdistökuvat

Lehdistökuvat Kokkolan kaupungin mediapankissa ovat käytettävissänne päiviin liittyvän viestinnän yhteydessä: https://kokkola.kuvat.fi/