Kokkolan kulttuuritoimenjohtaja Sampo Purontaus jatkaa Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana

23.1.2020 Tiedote
Kuva Kotiseutuliiton hallituksesta.
Kotiseutuliiton hallitus on vuonna 2020 sama kuin edellisvuonna. Vasemmalta takaa Jorma Hämäläinen, Kristiina Syrjäsuo, Teppo Ylitalo, Tuula Salo ja edessä Sampo Purontaus, Sampo Suihko ja Kirsti Kovanen. Kuva: Anna-Maija Halme.

Purontauksen vetämien Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma julkistetaan 21. helmikuuta

Kokkolan kulttuuritoimenjohtaja ja pitkäaikainen kotiseutuaktiivi Sampo Purontaus on valittu jatkamaan Suomen Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtajana. Valinta tehtiin hallituksen järjestäytymiskokouksessa Helsingissä torstaina.

Purontaus on ollut Kotiseutuliiton hallituksessa vuodesta 2013 lähtien ja sitä ennen valtuustossa Keski-Pohjanmaan edustajana vuodesta 2009 lähtien. Hallituksen puheenjohtajana toimii espoolainen Sampo Suihko.

Kotiseutuihmiset mukaan strategian toteuttamiseen

Purontauksella on liiton toiminnassa parhaillaan useita keskeisiä tehtäviä. Hän mm. johtaa liiton strategiatyöryhmää.

”Vuoden 2020 keskeinen haaste liiton hallituksella tulee olemaan strategiaprosessin läpivienti ja sen toimeenpanon käynnistäminen liitossa niin, että koko laaja jäsenkenttä ottaa strategian ja sen tavoitteet omikseen”, Purontaus kertoo.

Kokkolan kotiseutupäivät yhteistyössä ruotsinkielisten yhdistysten kanssa

Purontauksella on liiton toiminnassa tärkeä asema myös Kokkolassa 13.–16. elokuuta järjestettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien vuoksi. Päivien ohjelma julkistetaan Kokkolassa 21. helmikuuta ja samalla avataan myös päiville ilmoittautuminen. Tapahtuma on osa Kokkola 400 -ohjelmaa.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututoiminnan vuosittainen päätapahtuma. Päiville osallistuu satoja kotiseututoiminnalle omistautuneita henkilöitä eri puolilta Suomea, ja yleisötilaisuuksissa käy tuhansia lähialueen asukkaita. Kokkolassa lisäväriä tapahtumaan tuo päivien kaksikielisyys ja yhteistyö ruotsinkielisten kotiseutuyhdistysten kanssa.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu mm. 750 kotiseutuyhdistystä ja kaupunkiseuraa, 101 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.