Kesällä paikallismuseoon

19.6.2024 Uutinen
Ihmisiä tarkastelemassa perinnekukkapenkkiä. takana hirsisiä museorakennuksia.
Konneveden kotiseutumuseo on avoinna juhannuksesta elokuun alkupuolelle tiistaista sunnuntaihin. Ympäri vuorokauden ja vuodenaikojen voi kuntoilla vaajaan kilometrin pituisen Lehmipolun, jonka tauluista skannataan älypuhelimeen kuvakertomus maatiaiskarjan hoidosta ja maidon käsittelystä entisaikaan. Museon 1700- ja 1800-luvuilta peräisin olevat rakennukset muodostavat itäsuomalaiseen tapaan savutuvan pihapiirin. Kuva Sinikka Hytönen.

Kotiseutumuseot ovat kesäretkeilyn helmiä. Näihin aikoihin suuri osa vapaaehtoisvoimin ylläpidetyistä museoista avaa ovensa kesäsesongin ajaksi. Lisäksi maassamme on iso määrä kuntien sivutoimisesti ylläpitämiä museoita. Museot työllistävät paljon nuoria kesäisin.

Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä. Monet niistä ovat satunnaiselle piipahtajalle avoinna juuri nyt kesäisin. Nyt kannattaa siis hypätä pyörän selkään ja lähteä tutkimaan lähiseutujen kulttuuriperintöaarteita.

Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme. Niitä löytyy lähes kaikista Suomen kunnista.

Kaikkiaan paikallismuseoissa käy vuosittain yli miljoona kävijää. Niiden hoidossa on 3000 rakennusta ja kokoelmissa yhteensä 2,4 miljoonaa kohdetta.

Iso osa paikallismuseoista on kotiseutuyhdistysten omistuksessa, ja paikallismuseot ovatkin pääosin sivutoimisesti tai vapaaehtoisvoimin hoidettuja. Kyselyjen mukaan 10 000 ihmistä tekee niissä vuosittain vapaaehtoistyötä.

Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32–49 eurolla. Lisäksi museot työllistävät nuoria kesäisin.

Kotiseutuliitossa on alkamassa hanke, jossa etsitään parhaita käytäntöjä museoiden toiminnan kehittämiseksi sähköisiä palveluita hyödyntämällä. Tulevaisuudessa nämä museot ovat siis entistä paremmin löydettävissä.

Oman kesäreitin varrelle sopivia kesäisiä museokohteita voi pongailla vaikkapa Suomen Kotiseutuliiton eMuseo-mobiiliopaspalvelusta osoitteessa emuseo.fi.

Kotiseutuliiton uudesta hankkeesta tukea paikallismuseoiden digiloikkaan

Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot