Kaupunginosien yhteiskäytössä saattaa olla auto, työkaluja, vene, kylätila, kokonainen piha tai yksittäinen marjapensas

11.4.2024 Tiedote

Vuoden kaupunginosa -palkintoehdotuksissa vaikuttavia kertomuksia kiertotaloudesta eri puolelta Suomea

Vuoden kaupunginosa -palkintoehdotukset toivat, tämänvuotisen teeman mukaisesti, esiin kaupunginosien kiertotaloutta. Ehdotukset piirtävät vakuuttavan kuvan lukuisten suomalaisten kaupunginosien ekotehokkuudesta.

Hirsirakennus on hyvä esimerkki kiertotaloudesta. Rakennus voidaan siirtää tarvittaessa uuteen paikkaan. Kuvassa Hanna-Kaisa Siimes. Kuva: Suveka Kymäläinen .

”Kilpailuun osallistuneiden asukkaiden ja yhdistysten vastauksissa on hienoja oivalluksia ja loistavia ideoita kierrätyksestä muillekin jakaa. Asukkaiden yhteiskäytössä voi olla auto, työkaluja, vene, kylätila, kokonainen piha tai yksittäinen marjapensas. Vastauksista huomaa, että kierrätystä tukee ja tekee koko yhteisö ja se luo monenlaista yhteisöllisyyttä ja iloa”, Kotiseutuliiton kaupunkityön jaoston puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes kertoo.

Esimerkiksi Oulun sata vuotta täyttävästä Raksilasta saapui seikkaperäinen kertomus alueen kiertotaloudesta. Jopa alueen rakennuskantakin on pitkälti kierrätettyä.

”Kaupunginosa on toteuttanut kestävän kehityksen ja kiertotalouden periaatteita eri tavoin olemassaolonsa alusta lähtien, onhan osa alueen rakennuksista siirretty aikanaan Raksilaan Terijoelta. Alueen muu rakennuskanta on pääosin 1930- ja 40- luvuilta – hyvin usein siis kierrätetyistä materiaaleista rakennettua”, ehdotuksessa kerrotaan.

Jyväskylän Kypärämäki-Köhniölle ja Helsingin Myllypurolle haettiin palkintoa joukolla

Vuoden kaupunginosa -kilpailuun saapui tänä vuonna määräaikaan mennessä 46 rakkaudentunnustusta lempikaupunginosille. Palkintoa haettiin erityisesti Jyväskylän Kypärämäki-Köhniölle, jota tukemaan saapui kuusi ehdotusta. Helsingin Myllypuron puolesta lähetettiin neljä ehdotusta.

Kypärämäki-Köhniöstä kerrotaan, että alueen jätteet kerätään tehokkaasti raaka-aineiksi niin pihoista kuin keräyspisteiltä ja että moni alueen asukas kompostoi itse jätteensä. Tarpeettomaksi jäänyt tavara löytää usein uuden käyttäjän sosiaalisen median aktiivisen kaupunginosaryhmän kautta.

Myllypuroa ehdottanut puolestaan kertoo, että kaupunginosassa myydään hävikkiruokaa parissakin paikassa. Ostarilla on oma kirjasto ja myös muu kierrättäminen sujuu: ”Facebookissa toimii useita aktiivisia alueen kierrätysryhmiä. Myllypurossa on myös useita kirpputoreja ja kierrätyspisteitä. Metro ja mm. pikaratikka mahdollistavat autottoman elämän”.

Kuka tahansa sai ehdottaa

Kuka tahansa saattoi ehdottaa palkittavaa kaupunginosaa. Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto seuloo ehdotuksista kärkiehdokkaat ja tekee esityksen voittajasta Kotiseutuliiton hallitukselle, joka nimeää voittajan. Voittaja julkistetaan Flooran päivänä, 13. toukokuuta.

Vuoden kaupunginosa -palkinnolla Kotiseutuliitto korostaa paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä kotikaupunginosan viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa sekä kestävän elämäntavan edistämisessä.

Kilpailussa haetaan kaupunginosaa, jossa on kulloisenkin teeman toteutumisen lisäksi toimintaa erilaisille ihmisille, mahdollisuus osallistua alueen kehittämiseen, turvallista elää ja mahdollisuuksia yrittää.

Vuodesta 2001 järjestetyssä kilpailussa on palkittu kaupunginosia eri puolilta Suomea. Aiemmat palkitut on luetteloitu kilpailun sivulla www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kaupunginosa

Ehdotukset kaupunginosittain

Haukilahti Espoo