Järjestöt vetosivat seurantalojen puolesta – Lisätalousarviossa tukea kolme miljoonaa euroa

8.6.2020 Uutinen

Kotiseutuliiton ja 11 muun keskusjärjestön ponnistelut tuottivat tulosta: Hallituksen neljännessä lisätalousarviossa ehdotetaan kolmen miljoonan euron tukea seurantaloille.

Poikkeusolojen takia ilman tuloja jääneiden seurantaloyhteisöjen tukemista esitti Suomen Kotiseutuliitto 11 muun järjestön kanssa. ”On hienoa, että 12 valtakunnallista keskusjärjestöä on ollut yhdessä ajamassa tätä esitystä. Se kertoo, että tarve ja huoli on yhteinen”, sanoo Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko.

Suomen Kotiseutuliitto on tarjoutunut vastaamaan avustuksen jakamisesta, sillä liitolla on valmis organisaatio ja prosessi valtionavustuksen jakamiseen. Suihko korostaa, että avustus tulee jakaa oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, ja siksi keskustelu jakoperusteista on tärkeää niin opetus- ja kulttuuriministeriön kuin seurantaloasiain neuvottelukunnankin kanssa.

Suomen Kotiseutuliitto tiedottaa lisää heti, kun avustusten hakuajan alkaminen on tiedossa.

Esityksen seurantalojen tukemisesta tekivät Finlands Svenska Hembygdsförbund, Finlands Svenska Marthaförbund, Finlands Svenska Ungdomsförbund, Kansantalojen Liitto, Marttaliitto, ProAgria Keskusten Liitto ja Keskukset sekä Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ja piirikeskukset, Raittiuden ystävät, Suomen Kotiseutuliitto, Suomen Kylät, Suomen Nuorisoseurat, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ja Suomen Työväentalojen Liitto.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö. Liiton yksi tärkeimmistä tehtävistä on edunvalvonta kotiseututyöhön, paikallisuuteen ja kulttuuriperintöön liittyvissä kysymyksissä. Kotiseututyön keskusjärjestönä ja edunvalvojana liitto pitää aktiivisesti yllä suhteita valtiovaltaan. Liitto tuo aktiivisesti päättäjien tietoon jäsenistönsä merkityksen muun muassa paikallisen demokratian, kulttuurin ja yhteistyön edistäjinä.

Lisätietoa: