Jälleen kisataan vuoden kotiseutuyhdistyksen tittelistä

8.2.2022 Uutinen

Kotiseutuliitto palkitsee tänä vuonna kymmenettä kertaa Vuoden kotiseutuyhdistyksen. Kilpailuun osallistutaan verkkolomakkeella huhtikuun loppuun mennessä.

Kaikki Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset voivat osallistua kilpailuun. Lähettäkää ehdotuksenne palkittavasta yhdistyksestä huhtikuun loppuun mennessä oheisella lomakkeella: https://bit.ly/yhdistys-2022

Kuvassa viime vuonna palkitun Käpylä-Seuran elävän joulukalenterin kierrätysleikki vuodelta 2018. Kuva: Tintti Karppinen ja Risu Karppinen / Elävän perinnön wiki

Yhteisöllistä, kekseliästä ja innostavaa toimintaa

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkinto antaa tunnustusta aktiiviselle yhdistykselle, joka edistää ja kehittää kotiseututyötä. Vuoden kotiseutuyhdistyksen toiminta on yhteisöllistä ja nousee tavanomaisen toiminnan yläpuolelle.

Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä. Palkittavan yhdistyksen toimintahistorian pituudella ei ole erityistä painoarvoa. Edukseen voi erottua esimerkiksi menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, talkootyön määrällä tai uusilla toimintamuodoilla.

Voittajan julkistus kesäkuussa

Vuoden kotiseutuyhdistyksen nimeää Suomen Kotiseutuliiton hallitus, ja palkittava yhdistys julkistetaan kesäkuussa. Näin yhdistys ehtii juhlistaa palkintoaan yhdessä jäsentensä kanssa jo kesäkaudella. Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Rovaniemellä syyskuussa voittajayhdistys kukitetaan Kotiseutuliiton vuosikokouksen yhteydessä, satojen muiden yhdistystoimijoiden parissa.

Lue lisää: Vuoden kotiseutuyhdistys -kilpailu

Vuoden kotiseutuyhdistys on valittu vuodesta 2013 lähtien. Viime vuonna palkittiin helsinkiläinen Käpylä-Seura. Sitä ennen palkinto meni Hankasalmen kotiseutuyhdistykselle ja vuonna 2019 Hauho-Seuralle. Mikähän yhdistys osoittautuu tänä vuonna maan mainioimmaksi?