Ilmoittautuminen avattu: Vuoden kotiseututeoksen 2021 valitsee Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo

17.11.2020 Tiedote
Tiina Merisalo Vartioharjun maisemissa. Kuva: M. Merisalo.

Luonto ja kulttuuriympäristöt ovat tärkeitä oululaislähtöiselle taidehistorioitsijalle

Vuoden kotiseututeos -kilpailu vuodelle 2021 on avattu. Suomen parhaan uuden kotiseutukirjan valitsee ensi vuonna Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo.

Vuoden kotiseututeoksen palkitsemisella kannustetaan kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuodaan näkyvyyttä kotiseutukirjallisuudelle. Palkitseminen on lisännyt keskustelua siitä, millainen on hyvä kotiseututeos, ja kirjojen taso on kohonnut vuosien mittaan.

Vuoden kotiseututeos -raati valitsee finalistit loppukesällä. Tiina Merisalo julkistaa voittajan Turun kirjamessuilla lokakuussa. Kotiseutuliitto oli aikoinaan mukana perustamassa messuja ja on edelleen mukana tapahtumassa vuosittain.

Arvorakennusten purku sai kiinnostumaan arkkitehtuurista ja rakennussuojelusta

Tiina Merisalo aloitti viisivuotisen toimikautensa Museoviraston pääjohtajana tämän vuoden huhtikuussa. Hän siirtyi tehtävään Helsingin kaupunginmuseosta, jota hän johti vuodesta 2003 lähtien. Sitä ennen hän oli toiminut jo muun muassa kaupunginmuseon yksikön päällikkönä, tutkijana ja rakennustutkijana sekä Espoon kaupunginmuseon intendenttinä.

Merisalo on syntynyt Torniossa, jossa hän vietti mökkikesiä teini-ikäiseksi saakka suvun vanhalla kotipaikalla Ala-Vojakkalassa, Torniojoen törmällä. Perhe muutti Ouluun, kun hän oli vasta muutaman vuoden ikäinen. Oulussa hän asui pääasiassa Kaukovainion lähiössä, kunnes hän muutti Helsinkiin opiskelemaan taidehistoriaa.

”Oulu on aina ollut monipuolinen ja dynaaminen kaupunki”, Merisalo kuvaa kaupunkia, mutta kertoo myös, että rakennustaide ja -suojelu alkoi kiinnostaa häntä erityisesti kaupungin arvokkaiden rantakortteleiden purkamisen myötä. Niiden dokumentointi innosti hänet opettelemaan valokuvausta.

Nykyisin hän asuu Itä-Helsingin historiaa havisevassa Vartioharjussa, jossa on mahdollisuus säilyttää läheinen tuntuma mereen.

Vuoden Kotiseututeos -kilpailun taso on kova

Vuoden kotiseututeos -kilpailu on Merisalolle on tuttu Helsingin kaupunginmuseosta, jonka teoksia on ollut useita kertoja ehdolla kilpailussa.

”Taso on kova. Suomessa tehdään hienoa kotiseutukirjallisuutta”, hän toteaa.

Äänikirjojen löytäminen on auttanut häntä samalla irrottamaan aikaa kirjallisuudelle. Usein kävelyretkelle lähtee mukaan ihmisen luontosuhdetta käsittelevää kirjallisuutta.

”Näen että kulttuuri- ja luonnonperintö ja niiden kestävyys kietoutuvat yhteen. Kulttuuriperintökohdetta ei voi irrottaa ympäristöstään”, Merisalo toteaa.

Ilmoittautuminen kilpailuun:

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kotiseututeos tai

bit.ly/kotiseututeos

Lehdistökuva (5,49 mt) Lataa täältä

Vartiokylän linnavuori on Tiina Merisalon kotiseutua, arkimaisemaa ja ulkoiluympäristöä. Sen historian kerrostumat keskiajalta ensimmäisen maailmansodan linnoitteisiin tarjoavat pitkää perspektiiviä nykykulkijalle: tämä paikka tarinoi toisenlaisesta elämästä ja ajasta. Kuva: M. Merisalo.

Vuoden kotiseututeos