Halutaan palkita: yhteisöllinen ja innovatiivinen kotiseutuyhdistys

8.2.2021 Uutinen

Kotiseutuliitto palkitsee jo yhdeksättä kertaa Vuoden kotiseutuyhdistyksen. Tänä vuonna kilpailuun osallistutaan verkkolomakkeella.

Kaikki Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset voivat osallistua kilpailuun. Lähettäkää ehdotuksenne palkittavasta yhdistyksestä viimeistään 30.4.2021 oheisella lomakkeella:

Aktiivista ja yhteisöllistä, kehittävää ja kekseliästä

Hankasalmen kotiseutuyhdistys palkittiin Vuoden kotiseutuyhdistyksenä vuonna 2020. Kuva yhdistyksen talkoista Hallan tuvan peruskorjauksesta. Kuva: Ulla Kolehmainen.

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkinto antaa tunnustusta aktiiviselle yhdistykselle, joka edistää ja kehittää kotiseututyötä. Vuoden kotiseutuyhdistyksen toiminta on yhteisöllistä ja nousee tavanomaisen toiminnan yläpuolelle.

Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä. Palkittavan yhdistyksen toimintahistorian pituudella ei ole erityistä painoarvoa. Edukseen voi erottua esimerkiksi menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, talkootyön määrällä tai uusilla toimintamuodoilla.

Voittajan julkistus Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä

Voittajille ilmoitetaan palkinnosta kesäkuussa, ja tieto Vuoden kotiseutuyhdistyksestä julkistetaan Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksessa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Oulussa elokuussa. Perinteisesti voittajayhdistys saa näkyvyyttä Kotiseutupäivillä satojen muiden yhdistystoimijoiden parissa.

Lue lisää: Vuoden kotiseutuyhdistys -kilpailu

Vuoden kotiseutuyhdistys on valittu vuodesta 2013 lähtien. Viime vuonna palkinto meni Hankasalmen kotiseutuyhdistykselle ja vuonna 2019 Hauho-Seuralle. Rovaniemen Totto ry palkittiin vuonna 2018. Vuonna 2017 Vuoden kotiseutuyhdistykseksi valittiin aktiivinen ja moderni, kaupungin ja maaseudun puolet yhdistävä Vantaa-Seura ry.