Halutaan palkita: Vuoden kotiseutuyhdistys

19.2.2018 Tiedote

Minkä paikallisyhdistyksen toiminta on valtakunnan parasta? Ketkä tekevät innovatiivista kotiseututyötä?

Kotiseutuliitto palkitsee tänä vuonna kuudetta kertaa Vuoden kotiseutuyhdistyksen. Titteliä voivat tavoitella kaikki Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset.

Valinta tehdään yhdistysten vuosikertomusten perusteella. Lähettäkää yhdistyksenne vuosikertomus liiton toimistoon huhtikuun loppuun mennessä, niin olette mukana mittelössä. Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä.

Palkittavan yhdistyksen toimintahistorian pituudella ei ole erityistä painoarvoa. Edukseen voi erottua menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, talkootyön määrällä tai vaikkapa uusilla toimintamuodoilla.

Voittajille ilmoitetaan kesäkuussa, ja tieto Vuoden kotiseutuyhdistyksestä julkistetaan Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksessa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Lappeenrannassa 10.8.2018. Halutessaan Vuoden kotiseutuyhdistys pääsee myös esittelemään toimintaansa kotiseutupäivien markkinoille sadoille muille yhdistystoimijoille.

Vuosikertomukset voitte lähettää osoitteeseen: toimisto@kotiseutuliitto.fi
tai postitse: Suomen Kotiseutuliitto, Kalevankatu 13 A, 00100 HELSINKI

Vuoden kotiseutuyhdistys 2017 Vantaa
Valintakriteereissä painotetaan yhdistyksen toiminnan aktiivisuutta. Edukseen voi erottua menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, talkootyön määrällä tai vaikkapa uusilla toimintamuodoilla. Kuvat: Vantaa-Seura.

Palkinto innostaa ja kannustaa

Vuoden kotiseutuyhdistys on valittu vuodesta 2013. Viime vuonna Vuoden kotiseutuyhdistykseksi valittiin aktiivinen ja moderni kaupungin ja maaseudun eri puolet huomioiva Vantaa-Seura – Vandasällskapet ry.

– Titteli oli meille tärkeä kunnianosoitus ja se toi meille yhdistyksessä ahertaville uskoa siihen, että olemme tehneet asioita oikein. Arvostamme titteliä ja niin arvostavat selvästi jäsenemme ja monet yhteistyökumppanimme. Se toi meille hetken nostetta, runsaasti positiivista palautetta sekä monia uusia jäseniä, Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja Riina Koivisto kuvailee.

Myös muut edellisvuosien palkitut pitävät palkintoa tärkeänä ja nostavat esiin sen kannustavan merkityksen.

– Vuoden kotiseutuyhdistys -titteli innosti meitä toteuttamaan kotiseututyötä entistä enemmän. Titteli toi arvostusta toimintaamme kohtaan, vuonna 2016 palkitun Haapajärvi-Seuran puheenjohtaja Veijo Tikanmäki kertoo.

– Palkinto toi varmuutta siitä, että täällä tehdään oikeita asioita kotiseudun eteen. Palkitseminen lisää yleistä tietoisuutta siitä, että kotiseutujen eteen tehdään työtä myös täällä Pohjois-Suomessa, Livokas ry:n sihteeri Anni-Inkeri Törmänen sanoo. Pudasjärven Livolla toimiva yhdistys palkittiin vuonna 2015.

Lisätietoja ja edellisvuosien palkitut

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi