Etsintäkuulutus: mistä löytyy Vuoden kotiseutuyhdistys?

7.2.2023 Uutinen

Kotiseutuliitto palkitsee tänä vuonna jo yhdettätoista kertaa Vuoden kotiseutuyhdistyksen.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset. Lähettäkää ehdotuksenne palkittavasta yhdistyksestä huhtikuun loppuun mennessä oheisella lomakkeella: bit.ly/vuoden_kotiseutuyhdistys

Yhteisöllistä, kekseliästä ja innostavaa toimintaa

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkinto antaa tunnustusta aktiiviselle yhdistykselle, joka edistää ja kehittää kotiseututyötä. Vuoden kotiseutuyhdistyksen toiminta on yhteisöllistä ja nousee tavanomaisen toiminnan yläpuolelle.

Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä. Palkittavan yhdistyksen toimintahistorian pituudella ei ole erityistä painoarvoa. Edukseen voi erottua esimerkiksi menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, talkootyön määrällä tai uusilla toimintamuodoilla.

Nivala-Seura palkittiin Vuoden kotiseutuyhdistyksenä vuonna 2022. Kotiseutuliiton valtuuston puheenjohtaja Janne Vilkuna ojensi kunniakirjan ja kukkaset seuran edustajille liiton vuosikokouksessa. Kuva: Anna-Maija Halme.

Voittajan julkistus kesäkuussa

Vuoden kotiseutuyhdistyksen nimeää Kotiseutuliiton hallitus, ja palkittava yhdistys julkistetaan kesäkuussa. Näin yhdistys ehtii juhlistaa palkintoaan yhdessä jäsentensä ja muiden kumppaniensa kanssa jo kesäkaudella. Voittajayhdistys kukitetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Kotkassa syyskuussa Kotiseutuliiton vuosikokouksen yhteydessä, satojen muiden yhdistystoimijoiden parissa.

Lue lisää: Vuoden kotiseutuyhdistys -kilpailu

Vuoden kotiseutuyhdistys on valittu vuodesta 2013 lähtien. Viime vuonna palkittiin Nivala-Seura. Sitä ennen palkinto meni helsinkiläiselle Käpylä-Seuralle ja vuonna 2020 Hankasalmen kotiseutuyhdistykselle. Palkitaanko tänä vuonna juuri teidän yhdistyksenne? Se on mahdollista, mutta vain osallistumalla kilpailuun!