eMuseo-mobiiliopaskoulutus Porissa toukokuussa

30.3.2022 Uutinen

Jokainen kulttuurikohde ansaitsee tulla löydetyksi! Suomen sadat paikallismuseot, kulttuuripolut ja muut kiinnostavat kohteet odottavat kävijöitä erityisesti kesäaikaan. Mobiiliopaspalvelu eMuseo tarjoaa helpon tavan esitellä kohteita mobiilisti niin matkailijoille kuin paikallisille asukkaille.

Vuoden 2022 ensimmäinen eMuseo-lähikoulutus järjestetään torstaina 5. toukokuuta Porissa Satakunnan Museossa kello 13–17.30. Koulutus on suunnattu ensisijaisesti satakuntalaisille paikallisille kulttuuriperintötoimijoille. Iltapäivän aikana opetetaan eMuseo-mobiilioppaan perusteita ja annetaan vinkkejä myös palvelua jo käyttäneille. Tiedoksi jo tässä vaiheessa, että eMuseo-palvelun ulkoasu ja toiminnot uudistuvat kesään mennessä. Tiedossa on siis raikkaita tuulia. Nyt kannattaa hypätä mukaan!

eMuseo – koe paikallismuseo mobiilisti

eMuseo-mobiiliopastepalvelun avulla museo-opas on aina käytettävissä. eMuseo-palvelu on oppaan apuna ja museovieraiden sekä kulttuurimatkailijoiden käytettävissä heidän omilla älypuhelimillaan ja muilla mobiililaitteillaan myös museon tai muun kulttuuriperintökohteen ollessa kiinni. Palvelun avulla kohteeseen voi tutustua myös etukäteen tai palata tunnelmiin kotisohvalta. Palvelu on helppokäyttöinen ja kotiseutu- sekä paikallismuseoväki voi tehdä helposti itse mobiilioppaita kohteestaan ja sen ympäristöstä. eMuseoon sopivat museoreittien lisäksi mainiosti myös kävelyreitit, luontopolut ja historialliset kohteet.

Kotiseutuliiton kulttuurimatkailuhankkeessa tarjotaan koulutusta ja tukea eMuseo-palvelun markkinointiin. Koulutuksia järjestetään sekä verkossa että lähikoulutuksina eri puolilla Suomea. Tiedossa on myös jatkokoulutusta palvelua jo käyttäneille.

Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy satojen paikallismuseoiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville. Mobiiliopas toimii kaikilla älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla ilman erillisen sovelluksen lataamista. Lue lisää eMuseo-palvelusta: https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/emuseo/.

Kotiseutuliiton kulttuurimatkailuhankkeen osana tullaan myös tuottamaan käyttäjille materiaaleja omien mobiilioppaiden esittelyn tueksi sekä markkinoimaan palvelua suurelle yleisölle. Kulttuuriperintö kiinnostaa nyt matkailijoita, joten museoiden oppaat ja reitit saavat varmasti katsojia!

eMuseo-palvelu on:

• Paikallisille kulttuuriperintötoimijoille suunnattu mobiiliopaspalvelu.
  • Palveluun voi tehdä opastusreittejä, joissa on tekstiä, kuvia, karttoja, ääntä ja videoita.
  • Vuoden 2022 alussa eMuseossa on jo lähes 90 opasta, joissa lähes 300 reittiä.
  • Palvelun tarjoavat Suomen Kotiseutuliitto ja Momeo Oy.
  • Palvelun vuosimaksu 100–200 €/vuosi + alv.

eMuseo-koulutus Porissa 5.5.2022 ilmoittaudu mukaan!

Porissa Satakunnan Museossa järjestetään torstaina 5. toukokuuta koulutus Suomen Kotiseutuliiton eMuseo-mobiiliopastepalvelusta. Koulutus sopii eMuseo-palvelusta kiinnostuneille sekä sitä jo käyttäneille ja on maksuton Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhteisöille sekä eMuseo-palvelun ennalta tilanneille (yksi maksuton osallistuja / yhteisö). Muilta peritään 30 € osallistumismaksu, joka laskutetaan ennen koulutusta. Mukaan mahtuu 20 ensiksi ilmoittautunutta.

Kotiseutuliitto järjestää koulutuksen yhteistyössä Satakunnan Museon ja ohjelmiston suunnitelleen Momeon kanssa. Koulutus on suunnattu erityisesti Satakunnan ja lähialueiden paikallisille kulttuuriperintötoimijoille.

eMuseo-koulutus 5.5. Porissa Satakunnan Museossa
Os. Hallituskatu 11, Pori. Neuvottelutila.

klo 13–15 eMuseo-palvelun esittely
Tervetuloa tutustumaan palveluun! Kouluttajat esittelevät eMuseo-palvelua.

klo 15–15.30 Tauko / Omakustanteinen kahvitauko

klo 15.30–17.30 Työpaja: Ohjattua harjoittelua.
Saatte koulutuksessa harjoitustunnukset eMuseo-alustalle, joilla mobiilioppaan tekoa voi testata.
Mikäli olet jo eMuseo-palvelun käyttäjä, ota mukaan kannettava tietokone sekä kuvia ja tekstiä oman opastuksen pohjaksi. eMuseo-opas on päivän päätteeksi julkaisuvalmis!

Ilmoittaudu mukaan tällä lomakkeella 2.5. mennessä.

eMuseo-palvelun vuosimaksu sisältää ylläpidon, tuen ja kehityksen. Katso tarkemmat hintatiedot täältä. Samasta linkistä voit halutessasi tilata eMuseo-palvelun jo ennalta.

Tervetuloa mukaan mobiilimuseomaailmaan!

Lisätietoja: Koordinaattori Liisa Saarinen, Suomen Kotiseutuliitto, liisa.saarinen @kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705