Arabian katufestivaali 2020 – Isompikin yleisötapahtuma skaalautuu turvalliseen digitoteutukseen

22.10.2020 Nelli Perkkiö: Arabian katufestivaalin musiikki- ja työpajatuottaja, Minna Tuuliainen: festivaalin vastaava tuottaja ja Milla Karkulahti: Artova ry:n koordinaattori
Minna Tuuliainen ja Nelli Perkkiö. Kuva: Alena Malinina ja Miia Lousaari.

#suomitoimii #yhdessä

Koronakevät pakotti ajattelemaan boksin ulkopuolelta

Tänä vuonna koronapandemiasta johtuen Artova ry:n järjestämän Arabian katufestivaalin tekijätiimi, kuten monet muutkin, oli uudenlaisen haasteen edessä. Alusta lähtien oli kuitenkin selvää, ettei festivaalia peruuteta kokonaan ja vaihtoehtoisia toteutustapoja alettiin kehitellä vauhdilla.

Tekijätiimi joutui tarkastelemaan perinteistä tapahtumatuotannon toteutusta aivan uudesta näkökulmasta. Resurssit olivat melko niukat ja kevään aikana tilanne vieläpä ailahteli melkoisesti. Toteutustapa siis muutti muotoaan pariinkin kertaan matkan varrella.

Yhdistystoimijoista, vapaaehtoisista ja kulttuurituotannon opiskelijoista koostuva työryhmä koosti tuotantoprosessin aikana uuden tilanteeseen sopivan festivaalikokonaisuuden, perinteisesti alueelle kymmeniätuhansia ihmisiä keräävän tapahtumapäivän sijaan. Muutos oli melkoinen, mutta opetti meille paljon uusia toimintatapoja.

Sometykkäyksistä kuva.
Striimiä seuranneen yleisön reaktioita. Kuva: Eetu Oranen.

Koronakevät kiihdytti digitaalista sisällöntuotantoa ja virtuaalisia toteutustapoja kaikilla aloilla, myös festivaalien ja tapahtumien osalta. Digitaaliset toteutusmuodot tulevat varmasti olemaan vakiintunut osa nykyaikaista ja kehittyvää festivaalituotantoa jatkossakin.

Koronakevät antoi myös meille tilaisuuden ottaa varaslähdön tulevaisuuden tapahtumatuotantoon: päätimme toteuttaa festivaalin kokonaan digitaalisesti, vaikka aluksi varsinkin toteutuksen tekniset haasteet tuntuivat aika suurilta.

Lopulta olimme kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen, saimme yhteistyökumppaneiltamme valtavasti apua ja tukea toteutukseen ja virtuaalista yleisöäkin kertyi mukavasti!

Musiikkia virtuaalisesti ja taidetta pysyväisesti

Festivaalin digiohjelma koostui runoilijoista, tanssista, työpajoista ja musiikista.

Esiintyjä lavalla striimaustilanteessa.
Musiikkiesitykset striimattiin Pop&Jazz konservatorion tiloista. Kuva: Eetu Oranen.

Yhtenä isona kokonaisuutena toteutimme myös uutta pysyväistä taidesisältöä alueelle.

Tyttö ottamassa kuvaa graffitista.
Taidetta Arabianrannassa. Kuva: Ina Vesterlund.

Kannustimme ihmisiä tapahtumapäivänä omatoimisille kävelykierroksille ihailemaan uusia AR-elävöityksiä (Augmented reality) jo olemassa oleviin katutaideteoksiin. Myös juuri remontista valmistunut Arabianrannan kirjasto sai uuden upean muraalin seinälleen, AR- elävöitettynä totta kai.

Kaiken kaikkiaan digitaaliseen toteutusmuotoon siirtyminen oli opettavainen ja palkitsevakin kokemus. Sovellamme varmasti jatkossakin sen myötä saamiamme oppeja Arabian katufestivaalin tuotannossa.

Toivomme kuitenkin, että vuoden 2021 aikana festivaali olisi jälleen mahdollista toteuttaa sen perinteisessä muodossa, sitä oikeaa, hektistä ja taianomaista festivaalitunnelmaa ei virtuaalitoteutuksen kautta ole mahdollista saavuttaa.

Kotiseutuliitto etsii #suomitoimii -kampanjassaan jäsenistönsä parista hyviä uuteen normaaliin sopivia toimintamalleja kotiseutu- ja kulttuurityöhön #yhdessä.

Verkossa tapahtuneet esitykset ja työpajat löytyvät vielä näin festivaalin jälkeenkin Arabian katufestivaalin Facebook-sivulta www.facebook.com/arabiankatufestivaali.

Minnan ja Nellin kuvien graafinen ilme: Alena Malinina ja Miia Lousaari

Minna Tuuliainen ja Milla Karkulahti esittelevät tapahtumaa Kotiseutuliiton verkkoseminaarissa etätapahtumista 27. lokakuuta 2020. Esitys on sen jälkeen kaksi viikkoa katsottavissa verkossa www.kotiseutuliitto.fi/tapahtuma/verkkoseminaari-tapahtumien-jarjestamisesta-etaaikana