Asutko Suomen parhaassa kaupunginosassa? Kerro siitä meille!

11.1.2024 Tiedote

Vuoden kaupunginosa -kilpailu starttaa jälleen. Teemana on tänä vuonna kiertotalous. Rakkaudentunnustuksia lempikaupunginosia kohtaan saa tehdä maaliskuun loppuun saakka. Onko juuri sinun ehdottamasi kaupunginosa voittaja Kotiseutuliiton juhlavuonna? Ehdotuslomake on osoitteessa: bit.ly/kaupunginosa2024.

Ryhmä ihmisiä seisoo Myyrmäen asemalla olevan ison muraalin edessä. Muraalin tekijät: Salla Ikonen ja Mr. Dheo.
Vantaa-Seuran syysretkellä tutustuttiin Salla Ikosen ja Mr. Dheon maalaamaan muraaliin Myyrmäen asemalla. Kuva: Riina Koivisto.

Suomen Kotiseutuliitto etsii maamme parasta urbaania kaupunginosaa. Vuoden kaupunginosassa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat yhdessä aktiivisia. Toiminta on monipuolista, kestävää ja kaikille avointa.

Alue voi olla yllättävän kiva paikka asua – helmi, jonka ihanuudesta Suomessa harva tietää – tai se voi olla tunnustettu kulttuurivaelluksen kohde. Kerro mikä on sinulle paras ja rakkain alue!

Kiertotalous pääkriteerinä

Kilpailun pääkriteeri vuonna 2024 on kiertotalous. Kiertotaloudessa ei tuoteta jatkuvasti uusia tuotteita vaan hyödynnetään olemassa olevaa pitämällä tuotteet ja materiaalit tehokkaassa käytössä mahdollisimman pitkään. Näin uusia luonnonvaroja tarvitaan vähemmän, jolloin luonnolle jää enemmän tilaa. Kulutus perustuu omistamisen sijaan palveluiden käyttämiseen ja jakamistalouteen.

Kerro miten kiertotalous näkyy ja toteutuu juuri teidän kaupunginosassanne. Käyttävätkö asukkaat yhteisiä kulkuneuvoja? Onko alueella kirjasto, taidelainaamo, tavaralainaamo tai vaatevuokraamo? Kierrätetäänkö tai korjataanko vaatteita ja tavaroita? Miten materiaalien ja raaka-aineiden keräys- ja kierrätysmahdollisuudet on toteutettu? Toimiiko alueellanne ylijäämä- tai poistomateriaalia hyödyntävä yritys? Onko kulmilla hävikkiruokaravintola tai voiko alueen kouluilta tai ravintoloista ostaa ylijäämälounasta?

Kuka tahansa saa ehdottaa

Kuka tahansa voi ehdottaa palkittavaa kaupunginosaa. Ehdotuksessa voi esitellä omaa asuinympäristöä, vapaa-ajan viettopaikkaa, lapsuuden maisemia tai muuten läheiseltä tuntuvaa aluetta, kunhan se on urbaani kaupunginosa. Ehdotusaika päättyy maaliskuun lopussa. Voittaja julkistetaan Flooran päivänä, 13. toukokuuta.

Vuoden kaupunginosa -palkinnolla Kotiseutuliitto korostaa paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä kotikaupunginosan viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa sekä kestävän elämäntavan edistämisessä.

Kilpailussa haetaan kaupunginosaa, jossa on toimintaa erilaisille ihmisille, mahdollisuus osallistua alueen kehittämiseen, turvallista elää ja mahdollisuuksia yrittää. Kansalaistoimintaa on kaikenlaisissa muodoissa. Yhteistyö asukkaiden, yhdistysten, yritysten ja kaupungin hallinnon kesken lisää kaikkien hyvinvointia ja viihtyvyyttä.

Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto seuloo ehdotuksista kärkiehdokkaat ja tekee esityksen voittajasta Kotiseutuliiton hallitukselle, joka nimeää voittajan.

Vuodesta 2001 järjestetyssä kilpailussa on palkittu kaupunginosia eri puolilta Suomea. Kilpailun sivulla on luettelo palkituista alueista.