Ansökan om renoveringsbidrag för föreningshus är öppen oktober ut

1.10.2024 Uutinen
Ungdomsföreningshus Solbacken i Tusby. Foto: Tuomas Uusheimo.
Solbacken i Tusby. Foto: Tuomas Uusheimo.

Renoveringsbidrag för föreningshus kan ansökas i Finlands hembygdsförbunds elektroniska tjänst fram till den 31 oktober. Användningsperioden för de bidrag som kan ansökas nu börjar år 2025 och fortgår till utgången av år 2027.

Bidraget är avsett för renovering av föreningshus, för ändringsarbeten och reparationer som bidrar till bättre användbarhet samt för bevarande av husens kulturhistoriska värde. Bidrag kan ansökas av registrerade allmännyttiga föreningar och sammanslutningar som äger rättshandlingsförmåga (stiftelser, bolag, andelslag o.d.), vilka upprätthåller ett föreningshus.

Vid beviljandet av bidrag beaktas husets kulturhistoriska värde samt behovet av samlingslokaler för medborgarverksamhet i området. Bra renoveringsplaner är avgörande för beviljandet av bidrag.

År 2024 beviljades sammanlagt 485 000 euro i renoveringsbidrag till 65 sammanslutningar som upprätthåller ett föreningshus. På grund av åtgärderna för att balansera de offentliga finanserna var bidragsanslaget över en miljon euro mindre än under tidigare år. Anslaget för de bidrag som beviljas för år 2025 förutses ligga på samma nivå som år 2024.

Termen föreningshus är ett samlingsnamn för hus som olika slags ideologiska föreningar byggt för sina sammankomster. De äldsta husen är byggda på 1880-talet. Allt som allt finns det i Finland i dagsläget över 2 000 olika föreningshus. Renoveringen av dem är en betydande utmaning på riksnivå, och ansvaret för denna uppgift bärs ofta av lokala föreningar genom talkoarbete.

Undervisnings- och kulturministeriet har gett Finlands hembygdsförbund i uppdrag att dela ut renoveringsbidragen för föreningshus. Förutsättningen för att förbundet ska kunna bevilja bidrag är att riksdagen anslår medel för detta i sin budget. Beslut om beviljandet av bidrag fattas av styrelsen för Finlands Hembygdsförbund utifrån Föreningshusdelegationens utlåtande. Besluten meddelas till de sökande i början av maj 2025.

Verksamhetsledare Teppo Ylitalo
tfn 041 310 6197
teppo.ylitalo@kotiseutuliitto.fi

Länk till ansökan och anvisningar:

Renoveringsbidrag för föreningshus