Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Tammisaaren asemalla Hangon radan 150 v. päättäjäiset – rautatienomenapuu asemapuistoon

13.10. klo 13:00 - 15:30

Rautatienomenapuut kukkivat Kuopion asemalla 2023 Valokuvaaja Maija Väänänen

Tammisaaren asemalla vietetään Hangon radan 150-juhlavuoden päättäjäisiä 13.10.2024. Sen valokuvanäyttely ”Tammisaaren juna-asema 150 v” on vielä esillä.

Rakennustutkija Pirjo Huvila ja maisematutkija Liisa Nummela kertovat asemapuistojen 150-vuotista historiaa ja 120 vuotta täyttävän rautatienomenapuun ’Malus Hyvingiensis’ synnystä ja sen istuttamisesta 1950–1960-luvuilla Suomen rautatieasemille.

Tapahtuman päätteeksi istutetaan yhdessä rautatienomenapuun taimi asemapuistoon. Tarjolla myös vohveleita, kahvia, teetä ja mehua. Chevrolet 1926 vierailee asemalla, jos sää sallii.

Rautateiden nimikkopuu omenapuu ’Malus Hyvingiensis’ on peräisin Valtionrautateiden keskuspuutarhan taimistolta Hyvinkäältä, missä se on jalostettu Suomen rautatieasemien koristepuuksi. Sen isänä pidetään Willy Nykoppia, joka toimi ylipuutarhurina vuosina 1896–1928.

Ensimmäinen rautatiepuutarhuri Rudolf Grönholm aloitti työnsä 1.3.1874 ja juhlimme rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja ja niitä hoidettiin esimerkillisen hyvin aina 1960-luvulle asti. Kesäisin rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, millä asemalla on Suomen kaunein rautatieasemapuisto.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: