Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Kannus – Kokkola rautatieasemilla asemapuistokävelyitä ja uusia rautatienomenapuita

3.10. klo 13:00 - 17:00

Kannuksen asemapuisto 1907-08. J. K. Kornmann. SRM.

Vanhoista, hienoista asemapuistoista on vielä paljon jäljellä jaloja lehti- ja havupuita sekä pensasaitoja ja lehtimajojen jäänteitä. Rautateiden nimikkopuu omenapuu ’Malus Hyvingiensis’ kasvaa edelleen monella rautatieasemalla, mutta vain harvalla Pohjanmaan radan aseman julkisessa asemapuistossa.

Maisematutkija Liisa Nummela ja VR:n Oulun alueen viimeinen piiripuutarhuri Raimo Sarkkinen tekevät opastettuja asemapuistokävelyitä torstaina 3.10.2024 Pohjanmaan radan asemapuistoissa.

Opastettu asemapuistoretki alkaa Vihannin asemalta aamulla klo 9.45 ja käy Oulaisissa. Iltapäivällä retki jatkuu Kannuksessa klo 13 kohti Kokkolan ja Ylivieskan asemia, missä istutetaan rautatienomenapuun taimet asemarakennusten lähelle, julkiseen asemapuistoon. Samalla juhlimme 150-vuotiaita asemapuistoja ja 120-vuotiasta rautatienomenapuuta.

Kerää oma porukka ja lähde autolla opastetulle asemapuistokävelylle Pohjanmaan radan asemille.

Aikataulu torstaina 3.10.2024 klo 13.00–17.00
Kannus 13.00–13.30 asemapuistokävely ja opaskyltti rautatienomenapuulle
Kokkola 14.15–15.00 taimi ja asemapuistokävely
Ylivieska 16.15–17.00 taimi ja asemapuistokävely
Retki päättyy klo 17.00 Suomen Rautatiemuseon Asemamuistoja keruutapahtumaan Ylivieskan asemalla, missä on kahvitarjoilu.

Tervetuloa tutustumaan yhdessä asemapuistojen hienouksiin, pystyttämään opaskylttiä ja istuttamaan rautatienomenapuun taimia.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Järjestäjä

NJS Suomen osasto ry, 100 v