Ladataan Tapahtumat

Kotkan rautatieasemalla rautatienomenapuulle opaskyltti

2.10. klo 16:30 - 17:00

Rautatienomenapuu Kotkan aseman pihalla Valokuvaaja Liisa Nummela

Rautateiden nimikkopuu on omenapuu ’Malus Hyvingiensis’. Kotkan aseman pihalla pystytetään opaskyltti rautatienomenapuulle ja kuullaan puun tarina sekä rautateiden vihreästä kulttuuriperinnöstä ja aseman arkkitehtuurista.

Opaskyltillä kerrotaan historiaa, miten 120 vuotta sitten jalostettiin rautatienomenapuu, jonka isänä pidetään Willy Nykoppia, vuosina 1896–1928 toiminutta Valtionrautateiden keskuspuutarhan ylipuutarhuria. Malus Hyvingiensis sai tieteellisen nimensä Hyvinkään keskustaimiston mukaan ja sitä istutettiin 1950–60-luvuilla yli 500 asema-alueelle.

Samalla juhlitaan rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat aikanaan usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja. Kesäisin eri rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, mikä asema on Suomen kaunein rautatieasema puistoineen.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: