Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Asemapuistot 150 v ja Rautatienomenapuu 120 vuotta! Juhlavuoden opaskyltti Helsingin aseman Kaivokadun terassin viheralueen Malus Hyvingiensis -puulle

28.8. klo 17:30 - 18:00

Helsingin päärautatieaseman rautatienomenapuu kukkii keväällä 2023 Valokuvaaja Liisa Nummela

Rautateiden nimikkopuu on omenapuu ’Malus Hyvingiensis’. Rautatienomenapuulle Helsingin päärautatieaseman Kaivokadun edustan puistossa pystytetään opaskyltti klo 17.30. Samalla Pohjoismaiden Rautatieseuran, NJS:n Suomen osaston juhlii toimintansa 100 vuotta. Opaskyltillä kerrotaan historiaa, miten 120 vuotta sitten jalostettu rautatienomenapuu kaunistaa edelleen monia rautatieasemia ja kotipihoja.

Lisäksi juhlitaan rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat aikanaan usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja ja niitä hoidettiin esimerkillisen hyvin aina 1960-luvulle. Kesäisin rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, mikä asema on Suomen kaunein rautatieasema puistoineen.

Rautatienomenapuu on peräisin Valtionrautateiden keskuspuutarhan taimistolta Hyvinkäältä, jossa se on jalostettu Suomen rautatieasemien nimikkopuuksi. Rautatienomenapuun isänä pidetään Willy Nykoppia, joka toimi ylipuutarhurina vuosina 1896–1928.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan: Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: