Ladataan Tapahtumat

Impinpäivää, kekriä & rättänää -hankkeen työpaja

11.9. klo 12:00 - 15:00

Valokuvaaja Anna Kari, Helena Velin, Ira Blomberg-Kantsila, MKNK

Impinpäivää, kekriä & rättänää -hankkeessa nostetaan esiin maaseudun järjestöille merkittäviä aineettoman perinnön aiheita ja piirteitä eri puolilta Suomea. Ne voivat olla vanhoja perinteitä tai lähihistorian toimintaa, tapoja, tietoja ja taitoja, jotka koetaan tärkeäksi ja joita halutaan vaalia. Hankkeen perusmateriaalia kartoitettiin avoimella kyselyllä alkuvuonna 2024.

Aihealueina olivat ruokaperinteet; luonto ja ympäristö; juhlat ja tavat; tiedot, taidot, pelit, leikit ja hyvät käytännöt; kekriperinne; Impin päivän vietto sekä muu perinne. Eniten vastauksia tuli ruokaperinteisiin liittyen.

Kyselyn vastauksista työpajoihin käsiteltäväksi on valittu seuraavat aiheet: 1. Säilöntä 2. Kotimakkarat 3. Puurot ja vellit 4. Rieskaperinne 5. Mämmi 6. Talkkuna 7. Muonitus 8. Ompeluseurat ja muu maa- ja kotitalousnaisten yhdistystoiminta 9. Impin päivä 10. Kekri

Perinteiden käsittelyä jatketaan työstettäväksi avoimissa työpajoissa. Työpajoissa on mahdollisuus nostaa käsittelyyn 1 – 2 aihetta. Pajoissa kokoamme tietoa ja kokemuksia perinteistä sekä mietimme perinteiden elvyttämistä ja niiden tuomista tähän päivään.

Työpajoissa tuotettu tieto dokumentoidaan ja tiedot sekä kuvaus prosessista viedään elävän perinnön wikiluetteloon.

Toivotamme työpajoihin asiasta kiinnostuneet mukaan käsittelemään aiheita ja tuomaan esille perinteitä eri puolelta Suomea kirjattavaksi ne Elävän perinnön wikiluetteloon. Ilmoittaudu viimeistään 3.9.2024!

Palvelualan Opisto Kuopio
Asemakatu 4, 70100 Kuopio