Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Nordisk trästadskonferens i åbo 2024

5.9. - 7.9.

Välkommen på nordisk trästadskonferens i Åbo 5 till 6 september 2024 med exkursion till Nystad och Raumo 7 september!

Den nordiska trästadskonferensen äger rum i år i Åbo, Finland, och samlar sakkunniga, stadsplanerare och forskare – utvecklare av städer från Norden och Baltikum. Konferensens hjärta är den nordiska trästaden – dess rika kulturarv, unika egenskaper och utvecklingsmöjligheter. Nätverket möts för att diskutera hur trästäder, trähus och de omgivande utrymmena kan fungera som inspiration och grund för en hållbar, socialt sammanhängande och ekologiskt ansvarsfull livsstil, stadsplanering och byggande.

Temat ”Gård och stadsrum” omfattar många frågor i trästaden. En trästadsgård har ofta trädgård, på danska och norska ”have”. En gård har historiskt sett ofta omfattat flera byggnader, men idag är uthus ofta dåligt utnyttjade eller helt försvunna ur stadsmiljön. Stadsrum i trästäderna kan vara allt från handelsgator och centrumstråk till lantliga miljöer eller förortsgator. Även om gårdar ofta anses som en privat sfär, medan gator och torg är offentliga, kan denna uppdelning variera beroende på den verksamhet som pågår eller evenemang som ordnas på platsen.

Konferensen är avgiftsbelagd och kräver förhandsanmälan.

Officiell programmsida som uppdateras kontinuerligt:

Konferensen ordnas av Nätverket den nordiska trästaden, Föreningen för historiska städer i Finland, Bryggmaninstitutet och Åbo stad. Som konferenslokal fungerar Sigyn-salen i Åbo.

Tiedot

Alkaa: