Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Rautatienomenapuun istutus Humppilan kapearaiteisen aseman puistossa

16.6. klo 11:30 - 12:00

Rautatienomenapuu 'Malus Hyvingiensis' kukkii kauniisti Suomen Rautatiemuseon pihassa Hyvinkäällä. Valokuvaaja Suomen Rautatiemuseo

Rautateiden nimikkopuu on omenapuu ’Malus Hyvingiensis’, joka istutetaan Humppilan kapearaiteisen aseman puistoon. Istutuksella muistetaan rautatienomenapuun 120-vuotisjuhlaa ja halutaan kaunistaa Humppilan vanhan aseman puistoa.

Samalla juhlitaan rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat aikanaan usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja ja niitä hoidettiin esimerkillisen hyvin. Kesäisin eri rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, mikä asema on Suomen kaunein rautatieasema puistoineen.

Rautatienomenapuu on peräisin Valtionrautateiden keskuspuutarhan taimistolta Hyvinkäältä, jossa se on jalostettu Suomen rautatieasemien koristepuuksi. Rautatienomenapuun isänä pidetään Willy Nykoppia, joka toimi ylipuutarhurina vuosina 1896–1928.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Jokioisten kapearaiteisen radan Minkiön ja Jokioisten asemilla rautatienomenapuun istutus on lauantaina 10.8.2024.

Järjestäjä

NJS Suomen osasto ry, 100 v