Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Näyttely: Kurkistus Palokan historiaan

14.5. klo 12:00 - 31.5. klo 17:00

Vapaa pääsy
Keski-Palokan koulun oppilaat 1924, johtajatar Selma Kankaanpää ja opettaja Eetu Kankaanpää Valokuvaaja Eetu Kankaanpää

Palokan kirjoitettu historia alkaa 1539 maakirjan merkinnöillä, mutta veroasiakirjoissa Jyväskylän seutu esiintyy jo aikaisemmin. Palokkaa on asuttu kuitenkin jo esihistoriallisella ajalla, siitä ovat todisteena mm. Halsvuoren kalliomaalaukset sekä kivikautiset esinelöydöt Palokan ja Puuppolan kylistä.

Kirrin moottoritien (E 4) tarkennuskaivauksissa jo vuosia sitten tutkittujen pyyntikuoppien, terva- ja hiilimiilujen lisäksi kaivauksissa löydettiin muuraamalla valmistettu raudan sulatusuuni, joka varmistui mahdollisesti Suomen vanhimmaksi muuraamalla valmistetuksi rakennelmaksi 1200-luvun alkupuolelta. Kirjoissa muurausta käytettiin 1300-luvulla. Paikalta kerätyn raudanvalmistuksessa syntyneen kuonan määrästä voi päätellä, että Palokassa on ollut “teollisuutta” jo ennen Turun linnan rakentamisen alkua.

Näyttelyssä hipaistaan Palokan historiaa vanhoin valokuvin ja lyhyin kuvauksin Palokan vanhimpien talojen historiasta. Näyttelyllämme juhlistamme Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuotta.

Tiedot

Alkaa: