Yli 150 museota osallistui Kotiseutuliiton paikallismuseokoulutukseen

17.12.2019 Uutinen
Tunnelmia paikallismuseonhoitajien koulutuskierrokselta. Kuvat: Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto ja Reetta Lepistö, Vapriikin kuva-arkisto (alla oikealla).

Suomen Kotiseutuliiton paikallismuseonhoitajien koulutuskierroksen aikana koulutettiin yli 200 paikallismuseonhoitajaa yli 150 paikallismuseosta. Marraskuussa päättynyt, 11 koulutusta käsittänyt kierros toteutettiin yhdessä maakuntamuseoiden kanssa.

Kolmepäiväisen paikallismuseonhoitajien koulutuksen aikana tarjottiin oppia niin kokoelmien hoidosta, näyttelyiden rakentamisesta, yleisötyöstä kuin markkinoinnista. Vuosien 2018–2019 aikana järjestettiin 11 koulutusta eri puolilla Suomea. Koulutukseen osallistui sekä vapaaehtoistoimijoita että kuntien museoväkeä, yhteensä 208 osallistujaa 151 museosta.

Paikallismuseot ovat kiehtovia tarinoita tarjoilevia kurkistusikkunoita paikalliseen kulttuuriin. Suomen lähes tuhannessa paikallismuseossa vierailee vuosittain noin miljoona kävijää. Kotiseutuliiton suunnittelema koulutus vastasi paikallismuseoiden valtavaan koulutuksen tarpeeseen ja tarjosi myös tukea museoiden toiminnan kehittämiseen.

Uusia toimijoita ja onnistunutta yhteistyötä

Koulutuksen aloitusluennon pitänyt museologian professori Janne Vilkuna iloitsee hyvästä osanotosta:

”Päättyneessä koulutuskierroksessa ilahdutti aktiivisen osanoton lisäksi kolme asiaa, joista kaksi tuli esille kunkin koulutuksen esittelykierroksella. Ensiksi osanottajat olivat pääasiassa väkeä aktiivisimmasta iästä. Toiseksi moni osallistuja kertoi juuri lähteneensä mukaan kotiseututyöhön ja paikallismuseon toimintaan ja halusi siksi liiton koulutuksessa perehtyä asiaan syvemmin.”

”Kolmas ilahduttava asia oli, että saimme yhdessä maakuntamuseoiden väen kanssa välitettyä ajankohtaisinta tietoa paikallismuseoväen käyttöön”, Vilkuna kiittelee yhteistyötä maakuntamuseoiden kanssa. Koulutuskierroksen kouluttajina toimivat asiantuntijat Kotiseutuliitosta ja maakuntamuseoista.

Koulutukseen osallistuneilta saatu palaute oli tyytyväistä, joskin lisäkoulutusta toivottiin kovasti. Koulutusta toivottiin seuraavaksi muun muassa valokuvakokoelmien hoidosta, erilaisista digitaalisista palveluista sekä hankkeiden hallinnosta.

Koulutuskiertuetta rahoittivat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Suomen Kotiseutuliitto. Kotiseutuliitto tarjoaa tukea ja neuvoja paikallismuseoille esimerkiksi laajan tietopankin muodossa.

Lue lisää koulutuskierroksesta Kotiseutuliiton verkkosivuilta: https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/paikallismuseonhoitajan-koulutus/

Kuvia koulutuskierrokselta: https://www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto/albums/72157702474983535

Tietopankki kotiseutu- ja paikallismuseoille Kotiseutuliiton verkkosivuilla: https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/kotiseutumuseot/

Lisätietoja: suunnittelija Jonina Vaahtolammi, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 09-612 63229

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös yli 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja paikallistoimijoiden välillä. Kotiseutuliitto vastaa myös valtionavustuksen jakamisesta seurantalojen korjauksiin ja tarjoaa asiantuntijaneuvontaa korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.