Wiki Loves Living Heritage -kuvakilpailu on käynnistynyt Eurooppa-päivänä

8.5.2023 Uutinen
Elävä perintö

Mikä elävä kulttuuriperintö on sinulle tärkeää? Mitä siirrät tai haluaisit siirtää tuleville sukupolville? Mitä perinteitä haluaisit tuoda muun Suomen ja maailman tietoisuuteen? Eurooppa-päivänä 9. toukokuuta käynnistynyt kansainvälinen valokuvakilpailu on osa elävän perinnön teemavuotta. Kilpailu päättyy Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumaviikolla 10. syyskuuta 2023.

Wiki Loves Living Heritage kutsuu kaikki mukaan tallentamaan elävää perintöä

Kilpailuun voi osallistua valokuvilla, jotka liittyvät elävään aineettomaan kulttuuriperintöön. Elävä perintö sisältää käytäntöjä, tietoja ja taitoja, joita on siirretty sukupolvelta toiselle, ja jotka ovat edelleen arvokkaita ja käytössä. Siihen kuuluvat esimerkiksi erilaiset juhlat, esittävät taiteet, käsityötaidot, suulliset perinteet, luontoon liittyvä tietotaito, pelit ja leikit sekä ruokaperinteet. Huomion erityisenä kohteena on elävän perinnön vaaliminen: miten harjoitamme ja siirrämme perinteitä eteenpäin.

Suomessa Elävän perinnön wikiluettelosta löytyy jo 240 perinnettä, joista kansalliseen luetteloon on nimetty 64 kohdetta. Unescon luetteloihin on Suomesta nimetty saunaperinne, kaustislainen viulunsoitto ja pohjoismainen limisaumaveneperinne. Elävä perintö ei kuitenkaan tarkoita vain luetteloihin lisättyjä perinteitä, vaan juhlittavaa on paljon enemmän!

Osa maailmanlaajuista kampanjaa

Kuvia voi myös jakaa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #eläväperintö, #WikiLovesLivingHeritage ja #kulttuuriympäristöpäivät. Suomen-kilpailun parhaat kuvat palkitaan lahjakortein. Suomen ehdokkaista parhaat elävän perinnön vaalimiseen keskittyvät kuvat osallistuvat Euroopan laajuiseen kuvakilpailuun, jonka tuloksista kuullaan lokakuussa 2023.

Maailmanlaajuinen kampanja ”Wiki Loves Living Heritage” juhlistaa Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisen yleissopimuksen 20-vuotista taivalta. Suomessa juhlitaan myös 10 vuotta sopimuksen jäsenmaana. Kampanja on osa elävän perinnön teemavuotta sekä Euroopan kulttuuriympäristöpäivien Elävä perintö -teemaa. Tavoitteena on innostaa mukaan mahdollisimman laaja joukko ihmisiä sekä tehdä elävää ja paikallista kulttuuriperintöä näkyväksi ja tunnetuksi.

Suomessa kuvakilpailun järjestävät Museovirasto ja Wikimedia Suomi yhteistyössä Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ja Suomen Kotiseutuliiton kanssa. Kilpailu järjestetään ensimmäistä kertaa. Se on saanut innoituksensa Suomessakin tutusta Wiki Loves Monuments -kilpailusta.

Näin osallistut

• Nappaa valokuva tai etsi arkistojen aarteista sinulle tärkeästä elävästä perinteestä! Kuva voi olla omasta harrastuksesta, juhlasta tai vaikkapa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tai muutoin järjestettävästä tapahtumasta.
  • Julkaise kuva mieluusti sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #EläväPerintö #Kulttuuriympäristöpäivät #WikiLovesLivingHeritage #WeAreLivingHeritage. Innosta mukaan muitakin!
  • Tallenna kilpailuun osallistuvat kuvat 10.9.2023 mennessä kuvapankki Wikimedia Commonsiin, jossa ne ovat kaikkien vapaasti käytettävissä. Tallenna kuvat tämän linkin kautta Luo itsellesi tunnukset sivujen oikeasta yläkulmasta.
  • Haasteita tallennuksessa? Katso tästä lyhyt ohjevideo tai tule mukaan 22. toukokuuta klo 14 Wikikuvatyöpajaan. Linkki työpajaan.
  • Suomen-kilpailun parhaat kuvat palkitaan lahjakortein. Suomen ehdokkaista parhaat elävän perinnön vaalimiseen keskittyvät kuvat osallistuvat Euroopan laajuiseen kuvakilpailuun, jonka tuloksista kuullaan lokakuussa 2023.

Lue kilpailun tarkat säännöt osoitteesta Museoviraston sivuilta osoitteesta https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/artikkeli/valokuvauskilpailu. Sivuilta löydät tietoa myös tekijänoikeuksista ja kilpailuperiaatteista.

Lisätietoa: