Vuosikokouksen julkilausuma: Läheisyys on voimaa

21.11.2020 Julkilausuma

Suomen Kotiseutuliitto laati vuosikokouksessaan Kokkolassa 21. marraskuuta julkilausuman

Läheisyys on voimaa

Kestävä kotiseutusuhde takaa kestävän yhteisön. Kotiseututoimijoilla on hallussaan paikallisen kulttuuriperinnön paras asiantuntemus. Kotiseututyön sisältöjen ja tekijöiden avulla paikallinen identiteetti voi nousta voimavaraksi ja osaksi joka kunnan kehittämistä kaikilla toimialoilla.

Poikkeusaika on tuonut kotiseututyön arvon vahvemmin näkyväksi. Asukkaita lähellä olevien kulttuuriympäristön ja luonnon kohteiden sekä palvelujen arvo korostuvat.

Vuorovaikutukselle ja toisten huomioimiselle on löydetty uusia toimintamalleja, joita kannattaa jakaa. Paikallinen kotiseututyö tarvitsee yhteistyön ja vuoropuhelun lisäksi myös taloudellisia resursseja.

Asukkaille keskeiset ja tärkeät päätökset tehdään lähellä, omassa kotikunnassa. Sen vuoksi Kotiseutuliitolla on jäsentensä kanssa yhteinen kuntavaalikampanja Läheisyys on voimaa – Närheten är styrka.

Tallenteet vuosikokouksesta ja seminaarista

Kokkolan kaupungin Youtube-kanavalla ovat tallenteet suorana striimatuista Kotiseutuliiton vuosikokouksesta

ja perjantain Perinne on voimaa -seminaarista

Valtakunnallisten kotiseutupäivien uutiset