Vuoden kotiseututeos -kilpailussa on mukana 40 teosta eri puolilta Suomea

27.4.2022 Uutinen
Vuoden kotiseututeos, ehdokkaita 2022.
Vuoden kotiseututeos -ehdokkaita 2022. Kuva: Anna-Maija Halme.

Kotiseutuliiton järjestämään Vuoden kotiseututeos -kilpailuun on ehdotettu 40 teosta eri puolilta Suomea. Voittajan valitsee tänä vuonna Kansallisarkiston pääjohtajana pitkän uran tehnyt Jussi Nuorteva finalistien joukosta.

Finalistit valitsee Suomen Kotiseutuliiton asettama raati alkusyksyllä. Raadin puheenjohtajana toimii historioitsija ja kotiseutukirjojen asiantuntija Jukka Hako Vantaalta ja jäseninä ovat Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki Oulusta ja Kotiseutuliiton varapuheenjohtaja KM Anna-Maija Korhonen Tervosta.

Voittaja julkistetaan Turun kirjamessuilla lokakuun alussa.

Vuoden kotiseututeoksen palkitsemisella kannustetaan kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuodaan näkyvyyttä sekä lisätään arvostusta kotiseutukirjallisuudelle.

Ehdokkaat:

1. Aimalan kirkko palaa: Lempäälän 1750-luvun pitäjäkuvaukset ja ensimmäinen kirkko – Kyrkan i Aimala reser sig ur askan, Ilkka Mäkinen ja Anssi Mäkinen (toim.) 2021
2. Eiläisii asjoi Vihdin murrekirja, Matti Vilppula (Vihdin museo) 2021
3. Elämää ja tarinoita kahden puolen jokia – Vuostimo, Hilkka Jankkila ja Liisa ja Arvo Talvensaari 2021
4. Elämää kylissä – Kannusjärven-Kitulan kyläkirja, Ilmo Suurnäkki 2021
5. Elämää saaressa – Huuhtsalossa Luumäellä, Tarja Nenonen 2021
6. Helsingin pitäjä – Vantaa / Helsinge – Vanda 2022, Ruotsin vallan aika/ Det svenska väldets tid, Andreas Koivisto (toim.) 2021
7. Hiirelässä pamahti ja muita muistoja palveluista Lauritsalan kauppalassa, Seija Ventola (toim.) 2021
8. Ii-Lyhyt nimi, pitkä historia, Pertti Huovinen 2022
9. Imatra-runous, Samuli Saarela 2021
10. ITE Satakunnassa, Veli Granö, Elina Vuorimies (toim.)2021
11. Itäkylä- Elämää kraatterijärven rannalla, Kirjatyöryhmä: Tuija Ahola, Matti Joensuu, Saara Kankaanpää, Heikki Ketola, Juhani Ketola, Sari Kujala, Arja Lehtola, Kari Melleri, Olli Mäki, Martti Puhakka, Urpo Purola (pj.), Heli Vinkka-Puhakka 2021