Anna Kortelainen julkistaa Vuoden kotiseututeoksen ensi lauantaina 6. lokakuuta Turun kirjamessuilla

1.10.2018 Uutinen

Tervetuloa seuraamaan Vuoden kotiseututeos -kilpailun voittajan julkistusta  Turun kirjamessujen Kuisti-lavalle lauantaina 6. lokakuuta!

Vuoden kotiseututeos -kilpailun voittajateoksen valitsee tänä vuonna taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen. Kortelainen julkistaa voittajan lauantaina 6. lokakuuta kello 13.50 Turun kirjamessujen Kuisti-lavalla. Voittajateoksen tekijää tai tekijöitä haastattelee Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo. Lavalla on myös Vuoden kotiseututeos -raadin puheenjohtaja Tuula Salo. Tilaisuutta voi seurata myös Kotiseutuliiton Facebookin kautta Live-lähetyksenä osoitteessa www.facebook.com/Kotiseutuliitto.

Vuoden kotiseututeos -kilpailun finaaliin valittiin viisi teosta.

Maisa Kannonmaan toimittama Tarinoita taidekaupungista – Vaasan taideyhdistys 100 vuotta (Vaasan taideyhdistys 2017) esittelee Vaasan kaupungin taide-elämää sadan vuoden ajalta.

Ilkka Teerijoen kirjoittama Hämeenlinna vallankumouksen vuosina 1917–1918 (Hämeenlinna-seura ry 2017) kertoo maailmanhistorian tapahtumien vyöryämisestä Hämeenlinnaan, sisällissodasta ja erityisesti Suomen suurimmasta punavankileiristä, jonka haavat ovat vaikuttaneet suomalaisten elämässä pitkään.

Karoliina Junno-Huikarin toimittama teos Kotikulmilla – Kuvia Vantaasta ennen ja nyt (Vantaan kaupunginmuseo 2018) on suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen kuvateos, joka kertoo Vantaan maalaispitäjän muuttumisesta yhdeksi pääkaupunkiseudun merkittävistä liikekaupungeista. Lyhyissä teksteissä kerrotaan sotaa seuranneen jälleenrakentamisen, teollistumisen ja maatalouden murroksen näkymisestä Vantaalla.

Pekka Rauhalan ja Outi Järven toimittama Lähtijät – Ullavan siirtolaisuus Pohjois-Amerikkaan ja Australiaan 1872–1960 (Ullavan Kirkonkylän seudun kyläyhdistys ry / Ullavan Siirtolaiskirjaprojekti 2017) on siirtolaismatrikkeli, joka sisältää siirtolaisuuden historiaa sekä perustiedot pienoiselämäkertoineen Ullavalta Pohjois-Amerikkaan ja Australiaan lähteneistä kylittäin.

Pertti Huovisen kirjoittama Meijän Pohojois-Ii – Pohjois-Iin kylähistoria (Pohjois-Iin kyläyhdistys ry 2017) kertoo seudun historiasta ja esihistoriasta noin tuhannen vuoden ajalta – siltä ajalta, kun alueella on ollut asutusta.

Vuoden 2018 finalistit kertovat paikkakunnista monipuolisesti erilaisista näkökulmista. Kirjoja lähetettiin kilpailuun kaikkiaan 45 eri puolilta Suomea.

Raadin puheenjohtajana toimi Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Tuula Salo ja jäseninä Kansallisarkiston Oulun johtaja Vuokko Joki ja Suomen Sukututkimusseuran toiminnanjohtaja P.T. Kuusiluoma.

Palkintoraati valitsi Vuoden kotiseututeoksen finalistit vertailemalla ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvia, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tiedon yleistettävyys sekä se, onko teoksessa vertailutietoa ja miten sisältö sijoitetaan osaksi laajempia historiallisia tapahtumia.

Teokset painokelpoisine kansikuvineen:

Tarinoita taidekaupungista – Vaasan taideyhdistys 100 vuotta. Kannonmaa Maisa (toim.), Pohjanmaan museon julkaisuja n:o 47, 2017.

Kuva kannesta: https://flic.kr/p/27XGcp1

Hämeenlinna vallankumouksen vuosina 1917–1918. Teerijoki Ilkka, Hämeenlinna-seura ry 2017. Kuva kannesta: https://flic.kr/p/27XGbDy

Kotikulmilla – Kuvia Vantaasta ennen ja nyt / I hemknutarna ¬– Bilder från Vanda förr och nu / In the neighborhood – Photos of Vantaa before and now, Junno-Huikari Karoliina (toim.), Vantaan kaupunginmuseo 2018. Kuva kannesta: https://flic.kr/p/27XGbd3

Lähtijät – Ullavan siirtolaisuus Pohjois-Amerikkaan ja Australiaan 1872–1960, Rauhala Pekka & Järvi Outi (toim.), Ullavan Kirkonkylän seudun kyläyhdistys ry / Ullavan Siirtolaiskirjaprojekti 2017. Kuva kannesta: https://flic.kr/p/29CaasE