Vuoden kotiseututeoksen valitsee emeritusprofessori Seppo Knuuttila

5.10.2019 Uutinen
Vuoden kotiseututeos
Seppo Knuuttila. Kuva: Visa Knuuttila.

Kilpailu avattiin Turun kirjamessuilla 5. lokakuuta

Vuoden kotiseututeos -kilpailu avattiin Turun kirjamessuilla lauantaina. Voittajateoksen valitsee ensi vuonna emeritusprofessori Seppo Knuuttila. Hän tekee valinnan Suomen Kotiseutuliiton asettaman raadin valitsemien finalistien joukosta. Raadin puheenjohtajana toimii liiton hallituksen jäsen Tuula Salo, jäseninä Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki ja Helsingin kaupunginosat -yhdistyksen hallituksen jäsen Keijo Lehikoinen. Turkulainen historioitsija ja tietokirjailija Lassi Saressalo toimii raadin neuvoa-antavana asiantuntijajäsenenä.

Kymmenen vuoden ajan järjestetyn kilpailun tavoitteena on kannustaa kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuoda näkyvyyttä paikallista kulttuuria ja historiaa käsitteleville teoksille. Edellisen voittajan valitsi tietokirjailija Anna Kortelainen vuonna 2018. Tänä vuonna kilpailua ei järjestetty. Kilpailuun voi ilmoittaa vuonna 2018, 2019 ja 2020 ennen ilmoittautumisajan päättymistä julkaistavat kirjat. Ehdotuksia voi esittää maaliskuun 2020 loppuun saakka.

Kilpailun voittaja julkistetaan Turun kirjamessuilla ensi vuonna.

Huumorintutkija ja kotiseutuharrastaja

Professori emeritus Seppo Knuuttila on kulttuurin- ja perinteentutkija, joka on työskennellyt Helsingin yliopistossa, Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa, Joensuun yliopistossa ja sittemmin Itä-Suomen yliopistossa. Suomen Kotiseutuliitossa hän on ollut vuodesta 2015 lähtien Kotiseutu-vuosikirjan toimituskunnan aktiivinen jäsen.

Knuuttila on tutkinut laaja-alaisesti kulttuuria mm. kansanomaisen maailmankuvan ja mentaliteettien sekä huumorin ja paikallisten tietokäsitysten näkökulmista. Kalevala ja sen vastaanotto eri aikoina on ollut yksi hänen mielenkiinnon kohteistaan.

Seppo Knuuttila on toiminut aktiivisesti Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa, Kalevalaseurassa, Suomen Kansantietouden Tutkijain Seurassa sekä nykyisen kotiseutunsa Längelmäen paikallisyhdistyksissä.

Mitä kuuluu kotiseutukirjallisuudelle?

Paikallisuuden paikka – mitä kuuluu kotiseutukirjallisuudelle? -keskustelu järjestettiin Turun kirjamessujen Kuisti-lavalla lauantaina 5. lokakuuta. Historiantutkija ja kotiseutuaktiivi Teppo Ylitalon moderoimaan keskusteluun osallistuivat Euroopan historian professori Laura Kolbe, runoilija Heli Laaksonen ja Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja FT Riitta Vanhatalo.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa Kotiseutuliiton Facebook-sivulla osoitteessa www.facebook.com/Kotiseutuliitto.

Lisätietoa Vuoden kotiseututeos -kilpailusta ja ilmoittautuminen kisaan:

Kirjamakasiini