Vuoden kotiseutukirjat: Vårt Sottungsby, Sotunkimme ja Kylillä kummittelee

6.10.2012 Tiedote

Kunniamaininnan saivat Töölön kundien Stadi ja Perinnemestarin matkaopas rannikon puukaupunkeihin

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Andreas Koiviston tekemän ja Sotungin kyläyhdistyksen kustantaman teoksen Vårt Sottungsby, Sotunkimme Vuoden kotiseutukirjaksi perinteisten kotiseutukirjojen sarjassa. Muiden kotiseutukirjojen sarjan voitti Minna Torpan kirjoittama ja Saarijärvi-Seuran kustantama teos Kylillä kummittelee – Saarijärveläisiä uskomustarinoita.

Raati toteaa, että arkeologi Andreas Koivisto on kirjoittanut Sotungista mallikkaan ja helppolukuisen teoksen, joka kuvaa kyläkunnan elämää muinaisesta menneisyydestä tähän päivään. Paikallinen tieto linkitetään yhteiskunnalliseen kehitykseen ja historiaan niin, että kokonaisuus säilyy ja muutosprosessin vaikutuksia on helppo seurata. Raati kiittää Curt Sjöblomia teoksen onnistuneesta ulkoasusta ja taitosta.

Minna Torpan kotiseutukirjalla on mielenkiintoinen näkökulma. Hän on koonnut eri lähteistä Saarijärven maisemiin liittyviä kertomuksia yliluonnollisista kohtaamisista, kummituksista ja muista supranormaaleista. Kirjoittaja antaa oman äänensä kuulua johdattaessaan lukijaa kunkin perinnemotiiviston taustoihin.

”Tämä ansaitsee kiitoksen, eihän nykylukija juurikaan tiedä vaikkapa ruumislaudoista tai hautausmaakulttuurista, kuoleman enteistä tai kätketyistä kirkonkelloista”, raati toteaa.

Lisäksi kunniamaininnalla palkittiin Ervo Vesterisen teos Töölön kundien Stadi sekä Hannu Rinteen tekemä Perinnemestarin matkaopas rannikon puukaupunkeihin.

Raatiin kuuluivat tietokirjailija Harri Turunen, amanuenssi Synnöve Bergholm, kulttuuriyrittäjä Mikko Europaeus sekä Suomen Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo.

Kirjoista on julkaistu esittelyt ja arvioinnit Suomen Kotiseutuliiton kotisivujen Kirjamakasiinissa.

Vuoden kotiseutukirjat julkistettiin lauantaina 6. lokakuuta Turun kansainvälisillä Kirjamessuilla