Varma kevään merkki: maakunnalliset kokoukset alkavat

18.2.2022 Uutinen

Kun talven selkä on taittunut, kotiseututoimijoiden maakunnalliset tapaamiset alkavat. Kokouksissa valitaan kunkin maakunnan ehdokas Kotiseutuliiton valtuustoon. Tänä keväänä käydään lisäksi keskustelua kestävästä kotiseututyöstä.

Maakuntien liitot ovat Kotiseutuliiton jäseniä ja tärkeitä yhteistyökumppaneita alueellisessa kotiseututyössä. Maakunnalliset kokoukset järjestetäänkin yhteistyössä maakuntien liittojen kanssa joko etä- tai hybriditoteutuksena. Kokouksissa käsitellään maakunnan kulttuurikuulumisia sekä luodaan katsaus Kotiseutuliiton ajankohtaisiin asioihin ja hankkeisiin.

Perinnetaitoja, ilmastokampanjoita ja energiapihiyttä – tapetilla kestävän kotiseututyön monet muodot

Kestävä kotiseututyö on Kotiseutuliiton tärkeä strateginen painopistealue lähivuosina. Liitolle on tärkeää kuulla, millaisia ajatuksia se herättää ja millaista toimintaa sen edistämiseksi eri puolilla Suomea jo tehdään. Elinkelpoisen maapallon tulevaisuuden turvaamiseksi pienilläkin teoilla on merkitystä. Yhdistysten oivallukset voivat toimia innostajina ja kannustajina kaikille muillekin.

Lisää vuorovaikutusta

Tilaisuuksien tavoitteena on kohdata ja kohtauttaa maakunnan kotiseutu- ja kulttuuriperintöväkeä ja kuulla Kotiseutuliiton jäsenistöä. Myös vuorovaikutuksen lisääminen, yhdistysten kuulumisten vaihto ja keskinäinen vertaistuki on tilaisuuksien tärkeä tarkoitus. Kotiseutuliitosta tilaisuuksiin osallistuvat toiminnanjohtaja ja järjestöpäällikkö, mahdollisuuksien mukaan hallituksen edustajia sekä kunkin maakunnan valtuustoedustajat.

Kutsut sähköpostitse jäsenyhteisöille

Kutsu ja ohjelma lähetetään hyvissä ajoin ennen kokousta kunkin maakunnan jäsenyhteisöille sähköpostitse.

Maakunnalliset kotiseututoimijoiden kokoukset 3.3.-5.5.2022 klo 15.30–18:

MaakuntaPäivämäärä
Kanta-Häme3.3. (to)
Pohjanmaa16.3. (ke)
Uusimaa23.3. (ke)
Etelä-Karjala24.3. (to)
Lappi29.3. (ti)
Keski-Pohjanmaa6.4. (ke)
Kymenlaakso12.4. (ti)
Päijät-Häme13.4. (ke)
Varsinais-Suomi27.4. (ke)
Pohjois-Pohjanmaa28.4. (to)