Vanhustenviikkoa viettämään! Vanhustyön keskusliiton vuotuinen kampanja näkyy Mestarit & kisällit -hankkeessa

30.9.2019 Uutinen

Mestarit & kisällit -hanke kannustaa kaikkia viettämään vanhustenviikkoa lisäämällä eri-ikäisten kohtaamisia. Miten teemaviikko näkyy teillä?

Vanhustenviikkoa vietetään 6.–13.10. Vanhustyön keskusliiton vuotuisen kampanjaviikon aikana halutaan kiinnittää huomiota vanhuksiin ja heidän asioihinsa. Vanhustenviikko näkyy myös Mestarit & kisällit -ryhmissä.

Espoossa Hösmärin Mestarit & kisällit -esiopetusryhmäläiset ohjaavat isovanhemmille tekemänsä tuolijumpan sekä suorittavat yhdessä toiminnallista heijastinrataa. Isovanhemmat on kutsuttu mukaan eskariin jo 1.10. YK:n julistamana kansainvälisenä ikäihmisen päivänä vanhustenviikon “etkoille”. Espoon keskuksessa Hösmärin päiväkodissa Mestarit & kisällit -toimintaa toteutetaan paitsi eskareiden ja heidän isovanhempiensa kanssa, myös yhteistyössä kahden espoolaisen hoivalaitoksen kanssa.

Rautalammilla Pohjois-Savossa ylisukupolvinen Mestarit & kisällit -kotiseuturyhmä juhlii vanhustenviikolla perehtymällä kierrätykseen. Rautalammin eskareista ja eläkeläisistä koostuva porukka saa opastusta kierrätykseen 10.10. ympäristökouluttaja Paula Korpisen johdolla. Rautalammin historiallinen yhdistys ry:n ja Sisä-Savon perinneyhdistyksen luotsaaman projektin lokakuinen tapaaminen järjestetään yhteistyössä Eläkeliiton Rautalammin yhdistyksen kanssa.

Täydellisen lankakerän jäljillä Sodankylässä. Kuva: Paula Alajärvi

Kotiseutuliitto kannustaakin kaikkia viettämään omalla tavallaan vanhustenviikkoa. Vanhustyön keskusliitto on työstänyt ja kerännyt aiheeseen liittyvää materiaalia kampanjasivuilleen, josta voi napata vinkit omaan käyttöön. Vanhustenviikon jokaisella päivällä on myös oma teemansa (ks. lopun kuva), joiden avulla voi kehittää vaikka minkälaisen kokonaisuuden. Esimerkiksi perjantaina 11.10. juhlitaan teemalla Sukupolvet yhdessä. Paikalliset mestarit ja kisällit koolle siis!

Omista juhlinnoista, pienistä ja suurista, voi laittaa Mestarit & kisällit -hankekoordinaattorille sähköpostia tai jakaa tunnelmakuvia Instagramissa aihetunnisteilla #sukupolvet, #kotikulmat, #munhuudit, #vanhustenviikko ja merkitä julkaisuun @mestaritjakisallit. Tuodaan esiin, mitä kaikkea eri-ikäisten kanssa tehty kotiseututyö eri puolilla Suomea voikaan olla.

Suomen Kotiseutuliiton valtakunnallinen Mestarit & kisällit -hanke on luomassa uudenlaista ylisukupolvista kotiseututoimintaa. Hankkeessa lapset, nuoret ja eläkeikäiset kohtaavat paikalliskulttuurin, perinteiden ja eri-ikäisten omien tietojen ja taitojen äärellä. Eri puolilla Suomea Mestarit & kisällit -ryhmissä osallistujat itse suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa, oppivat toinen toisiltaan ja päästävät omien kotikulmien asiantuntemuksensa valloilleen! Toimintaa on laidasta laitaan katutaiteilusta perinteiseen kotiseuturetkeilyyn, metallinetsinnästä tarinoiden ja muisteluiden animointiin.