Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tuusulassa runsaasti ilmaistapahtumia viikon lopulla

8.8.2019 Tiedote

Kulttuurin suurtapahtuma Valtakunnalliset kotiseutupäivät avataan tänään torstaina 8. elokuuta Hyrylän lakkautetun varuskunnan alueella Rykmentinpuistossa Tuusulassa. Päiviä vietetään Tuusulassa 8.–11. elokuuta teemaotsikolla Kulttuuri liikuttaa.

Tapahtuma on 70 vuotta täyttävän Kotiseutuliiton juhlavuoden huipentuma. Suomen Kotiseutuliitto jakaa päivillä kotiseututyön ansiomitalit sekä julkistaa Vuoden kaupunginosan ja Vuoden kotiseutuyhdistyksen.

Päivillä on runsaasti oheisohjelmaa, johon on vapaa pääsy:

Suomen Pelastusalan keskusjärjestö SPEK järjestää maksuttomia kyläturvallisuustyöpajoja, joissa voi oppia mm. turvallisuussuunnitelmien laatimisen. Paja on avoinna Tuusulan Seurakuntakeskuksessa torstaina 8. elokuuta kello 12-16 ja perjantaina 9. elokuuta kello 10-16, osoitteessa Rykmentintie 34, Tuusula.

Tuusulan Taiteiden Yötä vietetään perjantaina 9. elokuuta kello 17.30–24 osana Kotiseutupäiviä. Taiteiden Yö sekä kotiseutupäivät pamautetaan käyntiin suurelle yleisölle Hyrylän torilla kello 17.30 alkaen. Apulaispormestari Jussi Salonen toivottaa väen tervetulleeksi. Ohjelmassa on Tuusulan 4H:n kepparinäytös musiikin tahdissa. Torilla on myös kepparitalli, josta voi lainata ratsun pienelle pyrähdykselle. Pamauksen ohjelmassa on myös nykysirkusesitys Vagabond. Ulkoilmateos on saanut inspiraationsa elokuvasta Thelma & Louise. Tunnelmallisen ja leikittelevän teoksen esittävät Lumo Companyn Hanna Moisala ja Milla Kurronen. Musiikkina soi autotallirock.

Tämän jälkeen Tuusulan Taiteiden Yö levittäytyy Kirkkotielle ja Rantatien maisemiin. Tuusulan Taiteiden Yön teemana on tänä vuonna Monet kasvot. Ohjelmaa on kaiken ikäisille sisällä ja ulkona, pihoilla ja puutarhoissa, museoissa sekä tien varsilla. Katso lisää: www.taiteidenyo.fi.

Lauantaina 10. elokuuta kello 13–14.45 on mahdollisuus tutustua Ruotsinkylään tietokilpailun avulla Kylään maisemaan -hankkeen kävelyretkellä. Tapaamispaikkana on Klemetskogin ruotsinkielinen koulu osoitteessa Maisalantie 273.

Lauantaina Hyrylän torilla on Mestarit & kisällit -työpajailua eri-ikäisille Kotiseutumarkkinoilla yhteistaiteilun, askartelun ja selfieiden merkeissä kello 11–15. Työpajailu jatkuu Krapin pihapiirissä Trähus Karnevalen – Puutalokarnevaali -tapahtumassa sunnuntaina kello 11–16.

Suomen Kotiseutuliiton seurantaloasiantuntijat ovat myös mukana Puutalokarnevaaleilla Tuusulassa sunnuntaina 11. elokuuta kertomassa seurantaloista ja niiden korjaamisesta sekä neuvomassa seurantaloavustuksen hakemisessa koko päivän kello 10–17.

Puutalokarnevaali on kaikille puurakentamisesta, vanhojen talojen kunnostamisesta sekä terveellisestä asumisesta kiinnostuneille suunnattu maksuton tapahtuma Krapihovin pihapiirissä ja Krapin Pajalla Tuusulassa.

Lisää ohjelmaa päivien Facebook-sivuilla www.facebook.com/kotiseutupaivat.

Tuusulaan on saapumassa viikon lopulla satoja kotiseutuedustajia ja kulttuurivaikuttajia eri puolilta Suomea. Erilaisia osallistumispaketteja on myyty noin 300 henkilölle. Lisäksi päivien tapahtumiin odotetaan tuhansia paikallisia osanottajia.  Osanottajia yhdistää kiinnostus oman kotiseudun ja kulttuurin elävänä pitämiseen. Tuusulassa on esimerkillinen kulttuurikasvatussuunnitelma ja kulttuuri on nostettu keskeiseksi osaksi kunnan strategiaa, mikä tekee kunnasta hyvän tutustumiskohteen asiantuntijoille ja -harrastajille.

Päivien ohjelma on osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2019