Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä tehdään löytöretkiä Espooseen

18.3.2015 Tiedote

Sadat kotiseutuaktiivit ja tuhannet paikalliset kokoontuvat Espooseen 6.–9. elokuuta Valtakunnallisille kotiseutupäiville.

Päivät ovat Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään isäntäkaupunkia. Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema on Rakkaudesta kotiseutuun ja päätapahtumapaikka Leppävaara.

Espoon kotiseutupäivät tarjoavat runsaasti kaikille avoimia tapahtumia, joiden kautta Espoon ja lähiseudun asukkaat voivat löytää uusia puolia omasta kotiseudustaan. Viaporin torilla järjestettävillä kotiseutumarkkinoilla espoolaiset yhdistykset ja toimijat esittelevät toimintaansa, lisäksi tarjolla on käsitöitä ja herkkuja läheltä ja kaukaa. Kotiseutupäivien avajaiset ja päätöstapahtuma Kauppakeskus Sellossa tuovat esille Espoon kulttuuria ja tarjoavat elävää ohjelmaa kaikille.

Päivien seminaari Kulttuuri ja talous kotiseuturakkauden kasvualustalla tuo esille innovatiivisen ja kasvavan Espoon, jossa kulttuurilla on tärkeä rooli. ”Odotan seminaarilta kiinnostavaa talouden ja kulttuurin vuoropuhelua”, kertoo seminaarin suunnitteluun osallistunut Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo. ”Mielenkiintoiset puhujamme kaupunginjohtajasta startup-valmentajaan ja ministeristä muotisuunnittelijaan löytävät varmasti uusia näkökulmia, miten elävä kotiseutu voi rikastaa sen kulttuuri- ja talouselämää. Hyvä suhde omaan asuinympäristöön ja kotipaikkaan antaa lisää potkua esimerkiksi yrittäjille ja taiteen tekijöille.”

Kotiseutupäivien maksullisilla retkillä on mahdollisuus nähdä Espoon eri puolia luontokeskus Haltiasta Pentalan saaristolaismuseoon. ”Retkillä tutustumme Espoon monituhatvuotiseen historiaan, yliopisto- ja yritysmaailmaan, kaupunkiympäristöön, saaristoon sekä luontoon. Lauantain seitsemän kokopäiväretkeä tarjoavat runsaasti elämyksiä ja paljon totutusta poikkeavaa nähtävää”, kertoo Espoon kaupunginosayhdistysten liitto ry:n puheenjohtaja Mikko Perkko.

Päivien ohjelma on osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2015

Fakta: Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2015

• 67. kotiseutupäivät järjestetään Espoossa 6.-9.8.2015, pääpaikkana Leppävaara.
  • Kotiseututyön vuosittainen päätapahtuma.
  • Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.
  • Pääjärjestäjä Suomen Kotiseutuliitto, mukana Espoon kaupunki ja Espoon kaupunginosayhdistysten liitto ry.
  • Teemana Rakkaudesta kotiseutuun – Av kärlek till hembygden.
  • Suojelijana Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätiedot:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo
puh. 040 733 7033, (09) 612 63220
etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Koordinaattori Jonina Vaahtolammi
puh. 050 440 9411, (09) 612 63226
etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö, jolla on yli 840 yhteisöjäsentä ja yli 200 henkilöjäsentä. Liitto on paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä ja vaalii kulttuuriperintöä. Kotiseutuliitto edistää monimuotoista suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukee kotiseututyötä sekä palvelee jäseniään kotiseututyön etujärjestönä.