Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Hämeenlinna ja Kanta-Häme tutuksi

2.4.2014 Tiedote

Sadat kotiseutuharrastajat ja -asiantuntijat kokoontuvat kesällä 375-vuotisjuhliaan viettävään Hämeenlinnaan. Kotiseututyön vuosittainen päätapahtuma Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Aulangolla 7.–10. elokuuta. Päiviä vietetään otsikolla Kotiseutu kullan kallis, ja päivien seminaari käsittelee suku- ja kotiseutututkimusta.

”Maailman tunteminen alkaa kotiseudun ja suvun tuntemisesta. Kotiseutupäivillä on mahdollisuus lisätä omaa kotiseutunsa ja kotiseututyön tuntemista sekä innostua aivan uudella tavalla kotiseudustaan ja suvustaan”, päivien pääsihteeri Elisa Göös toteaa.

Päivien aikana kotiseutuasioiden parissa työskentelevät ammattilaiset ja vapaaehtoiset juhlivat, keskustelevat, verkostoituvat ja tutustuvat kulloisenkin isäntäalueen erikoisuuksiin. Päivillä pidetään Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous sekä julkistetaan Vuoden kaupunginosa ja Vuoden kotiseututeko -palkintojen saajat.

”Kotiseutuasioita harrastaville päivät ovat mahdollisuus vaihtaa eri puolilta Suomea tulevien samanhenkisten ihmisten kanssa kokemuksia toimintatavoista ja kuulla vinkkejä toiminnan uudistamiseen. Hämeenlinnan 375-vuotisjuhlat näkyvät ohjelmassa kautta linjan, joten kotiseutupäivät ovat lisäksi oiva tilaisuus tutustua sekä seudun historiaan että nykypäivään parin päivän tiiviissä paketissa”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo toteaa.

Myös Jean Sibeliuksen ensi vuoden 150-vuotisjuhlat näkyvät päivien ohjelmassa, samoin Aulangon historia ja puiston rakennuttanut upporikas eversti Hugo Strandertskiöld.
Päivien pääjärjestäjä on Hämeenlinna-Seura yhteistyössä Hämeen Matkailu Oy:n ja Hämeenlinnan kaupungin kanssa. Päivien suunnitteluun ovat osallistuneet lisäksi Suomen Kotiseutuliitto, Hämeen Heimoliitto ja Janakkala-Seura.

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri paikkakunnilla. Vuoden 2015 päiviä vietetään Espoossa.

Päivien käsiohjelma on osoitteessa www.hame.fi/kotiseutupaivat2014.

Lisätietoja

Valtakunnallisten kotiseutupäivien pääsihteeri Elisa Göös, puh. 040 503 1023, etunimi.sukunimi @willagoos.fi

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo puh. 040 733 7033 etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

www.hame.fi/kotiseutupaivat2014