Valtakunnalliset kotiseutupäivät Turussa 28.–31.7.2011

31.1.2011 Tiedote

Eurooppalainen kulttuuri Suomessa

Turun vilkkaan kulttuurikesän antia rikastuttavat tänä vuonna myös 63. Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Kotiseututyön vuotuisen päätapahtuman teemana on eurooppalainen kulttuuri Suomessa.

Kotiseutupäivien ohjelma koostuu Suomen Kotiseutuliiton jäsenille suunnatusta ohjelmasta sekä yleisötapahtumista. Päiville odotetaan eri puolelta Suomea 500–700 kotiseutuaktivistia ja yleisötapahtumiin tuhansia paikallisia.

– Kotiseutupäivät palaa Turkuun yli 30 vuoden tauon jälkeen. Tällä kertaa perehdytään suomalaisen kulttuurin ja sivistyksen juuriin. Turun seutu tarjoaa siihen runsaasti erilaisia näkökulmia, sanoo Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo.

Neljän päivää monipuolista ohjelmaa

Kotiseutupäivien avajaisia vietetään Vanhalla Suurtorilla, Turun keskiaikaisen kaupunkikulttuurin syntysijoilla. Yhdessä Turun yliopiston kanssa järjestettävässä avoimessa seminaarissa pohditaan eurooppalaisten kulttuurivirtausten tuloa Suomeen.

Kotiseutuliiton keskustelukamareissa taas lähestytään kotiseudun monia merkityksiä pika-alustusten ja keskustelun pohjalta. Teemoja ovat esimerkiksi kotiseutukiusaaminen, maassa- ja maahanmuutto ja paikallismuseoiden toiminta.

Kaksipäiväinen Vähätori-tapahtuma perjantaina ja lauantaina kokoaa yhteen Turun ja lähiseutujen yrittäjiä ja välittää kotiseutuviestiä suurelle yleisölle. Torilla on ohjelmaa performanssitaiteesta tanssimusiikkiin.

Kotiseutuväen iloksi on suunniteltu useita retkiä, jotka järjestetään lauantaina 30.7. Retket tarjoavat myös turkulaisille itselleen mahdollisuuden katsella kotiseutuaan uusin silmin. Kohteita ovat esimerkiksi Turun saaristo ja saaristokaupungit sekä lähiseutujen puutarhat ja kartanot.

Kotiseutupäivillä jaetaan myös kotiseututyön ansiomitalit sekä julkistetaan Vuoden kaupunginosa, Vuoden kotiseututeko ja Vuoden kotiseutupolku. Kotiseutupäivien päätteeksi järjestetään sunnuntaina juhlajumalanpalvelukset Turun tuomiokirkossa ja ortodoksisessa kirkossa.

Kotiseutupäivien järjestelyistä vastaavat Turun kaupunki, Suomen Kotiseutuliitto, Varsinais-Suomen liitto ja Turun yliopisto. Myös paikalliset kaupunginosaseurat osallistuvat järjestelyihin.

Ilmoittautuminen kesän 2011 Kotiseutupäiville alkaa 1.4.2011 internet-osoitteessa www.turku.fi/kotiseutupaivat