Valtakunnalliset Kotiseutupäivät pidetään Oulussa vuonna 2021

4.4.2019 Tiedote
Oulu, Kauppatori, Valtakunnalliset kotiseutupäivät, Euroopan kulttuuripääkaupunkihanke, kulttuuri-ilmastonmuutos
Kesäistä Oulun kauppatoria. Kuva: Oulun kaupunki.

Päiviä vietetään Oulun Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeen hengessä

Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään reilun kahden vuoden päästä 12. – 15. elokuuta 2021 Oulussa. Oulun kotiseutupäivien teemaksi on valittu kulttuuri-ilmastonmuutos. Teema on sama, jolla Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026.

Päivien teeman alla käsitellään mm. yhteisöllisyyttä, kulttuurin monialaisuutta ja laajuutta, sekä toisaalta ilmaston globaaliin lämpenemiseen liittyvää huolta. Oulu2026-hankejohtaja Piia Rantala-Korhonen on iloinen saadessaan toivottaa Valtakunnalliset kotiseutupäivät Ouluun vuonna 2021.

”Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026, pääteemamme on Kulttuuri-ilmastonmuutos. Haluamme innostaa ihmiset yhdessä pohtimaan kulttuurin ja yhteisöllisyyden mahdollisuuksia vaikuttaa ilmastonmuutokseen myös kotiseutupäivillä. Kotiseututyö vahvistaa paikallista identiteettiä, mutta liittää meidät myös osaksi eurooppalaista yhteistä kulttuuriperintöä ”, sanoo johtaja Piia Rantala-Korhonen.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat Oululle tilaisuus esitellä kaupungin tärkeitä kulttuuri- ja luontokohteita, lähiseutuja ja tuoda esille sen vahvuuksia myös Euroopan kulttuuripääkaupunkikisassa maamme kulttuurivaikuttajille ja asiantuntijoille.

Jokakesäiset Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututoiminnan vuoden päätapahtuma. Päivien aikana kotiseutuasioiden parissa työskentelevät ammattilaiset ja vapaaehtoiset keskustelevat, verkostoituvat ja juhlivat kotiseututyön saavutuksia. Kotiseutupäiville kokoontuvat kotiseututyötä esimerkiksi kunnissa, kotiseutuyhdistyksissä, maakuntaliitossa ja muissa järjestöissä tekevät henkilöt.

Suomen Kotiseutuliitto perustettiin 70 vuotta sitten toukokuussa 1949 ensimmäisillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tammelassa, ja päiviä on järjestetty siitä lähtien joka vuosi. Tänä vuonna päivät järjestetään Tuusulassa 8.–11. elokuuta.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on maamme suurin kotiseututapahtuma. Päiville osallistuu satoja kotiseututoiminnalle omistautuneita henkilöitä eri puolilta Suomea, ja yleisötilaisuuksissa käy tuhansia lähialueen asukkaita.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseututyön keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kulttuurin monimuotoisuutta ja edistää kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton 730 jäsenyhdistyksessä on jäsenenä yli 150 000 henkilöä. Jäsenistössä on lisäksi 100 kuntaa, maakuntien liitot ja valtakunnallisia järjestöjä.