Päivämäärät muuttuneet: Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kokkolassa 13.–16.8.2020

13.5.2019 Tiedote
Kokkola, valtakunnalliset kotiseutupäivät, tapahtuma, kulttuuriperintö, aineeton kulttuuriperintö, aineeton perintö
Kokkolan vanhakaupunki Neristan on yksi maamme yhtenäisimpiä ja laajimpia, säilyneitä puukaupunkeja. Kuva: Kokkolan kaupunki.

Perinne on voimaa – Tradition är styrka

Kokkolan kaupungin kulttuuripalvelut valmistelee yhdessä Suomen Kotiseutuliiton ja Finlands svenska hembygsförbundin kanssa Kokkola 400 -juhlavuoden elokuulle sijoittuvia Valtakunnallisia kotiseutupäiviä. Kotiseutupäiviä vietetään torstaista sunnuntaihin 13. – 16.8.2020.

Katso tapahtuman uudet päivämäärät: www.kotiseutuliitto.fi/tapahtumat

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututoiminnan päätapahtuma, joka järjestetään vuosittain eri paikkakunnilla. Kukin järjestäjäkaupunki esittelee paikallista kulttuuria sekä kaupungin nähtävyyksiä perinneruualla ja paikallisella murteella ryyditettynä. Samalla järjestäjäkaupunki tekee paikkakuntaa tutuksi sekä paikallisille että eri puolilta Suomea tuleville kotiseututoimijoille.

Kokkolassa järjestettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien keskiöön nostetaan elävän kulttuuriperinnön käsite sekä aineettoman perinnön suomalainen luettelo, jossa on paljon Pohjanmaan maakuntiin viittaavia aineistoja. Kokkolan päivien teemaksi on valittu ”Perinne on voimaa – Tradition är styrka”, jonka ohella tuodaan esille eri aikakausien välinen vuoropuhelu, kulttuuriperinnön uudistuminen ja nykykulttuurimme juuret.

Kotiseutupäivien ohjelmassa on asiantuntijaseminaari, Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, alueemme kulttuuria ja perinnettä esitteleviä kotiseuturetkiä, kotiseutumarkkinat, juhlia, konsertteja sekä muita kulttuuritapahtumia. Nelipäiväiseen tapahtumakokonaisuuteen odotetaan tuhansia kävijöitä. Kotiseutupäivien yhteydessä palkitaan myös Vuoden kaupunginosa ja Vuoden kotiseututeko sekä jaetaan kotiseututyön ansiomitalit.

Kaksikielisen tapahtumakokonaisuuden pääjärjestäjänä toimii Kokkolan kaupunki, mutta mukana järjestelytöissä ovat vahvalla panoksellaan mukana myös naapurikunnat sekä paikalliset kotiseutuyhdistykset ja perinnetoimijat. Kotiseutuamme esitellään elokuussa 2020 ylpeänä ja meidän tyyliin!

Suomen Kotiseutuliitto perustettiin 70 vuotta sitten toukokuussa 1949 ensimmäisillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tammelassa, ja päiviä on järjestetty siitä lähtien joka vuosi. Tänä vuonna päivät järjestetään Tuusulassa 8.–11. elokuuta.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseututyön keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kulttuurin monimuotoisuutta ja edistää kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton 730 jäsenyhdistyksessä on jäsenenä yli 150 000 henkilöä. Jäsenistössä on lisäksi 100 kuntaa, maakuntien liitot ja valtakunnallisia järjestöjä.