Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kajaanissa vievät kotiseutuväen kohti tulevaisuutta

21.1.2016 Tiedote

Vuoden 2016 Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Kajaanissa 4.–7. elokuuta. Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema on Tienviitta tulevaisuuteen. Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien suojelija on Suomen pääministeri Juha Sipilä.

”Teemaa lähestytään kaupungin pitkän ja monivaiheisen historian pohjalta. Kajaanin linnan rakentamisesta alkava kaupungin historia osoittaa, että täällä on aina löydetty vaikeiden vaiheiden jälkeen uusi tienviitta tulevaisuuteen. Nykyhetken tienviittamme on osaamispohjainen kehittämistyö, joka perustuu laadukkaaseen toisen asteen koulutukseen sekä ammattikorkeakouluumme. Ammattikorkeakoulun pelialaa sekä ammattikoulutustamme tuodaan esille kotiseutupäivillämme useissa eri yhteyksissä”, kertoo Kajaanin kaupunginjohtaja Jari Tolonen, kotiseutupäivien päätoimikunnan puheenjohtaja.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuosittainen päätapahtuma, joka on järjestetty vuodesta 1949 lähtien. Päivillä käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäalueen omaleimaisuutta. Päiville osallistuu satoja kotiseutuaktiiveja eri puolilta Suomea.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on tarkoitettu myös kaikille kajaanilaisille ja kainuulaisille. Kotiseutupäivillä alueen asukkaat pääsevät tutustumaan kotiseutuunsa monipuolisen ohjelmatarjonnan avulla, johon kuuluvat esimerkiksi avajaiset, seminaari, kotiseutumarkkinat sekä muut alueen paikallisuutta esittävät tapahtumat. Kävijöillä on lisäksi mahdollisuus tutustua lähemmin kainuulaiseen kulttuuriin, paikallisiin nähtävyyksiin sekä keskustella kotiseututyön merkityksestä. Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma julkaistaan kokonaisuudessaan kevään 2016 aikana.

Tapahtuman järjestävät Kajaanin kaupunki ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.

Lisätiedot:
Paavo Enroth, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys ry
p. 0400 686 161, asianajo.enroth (at) saunalahti.fi

Minta Rimpiläinen, koordinaattori, Kajaanin kaupunki