Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2015: Kotiseututyö kaupungissa on asukaslähtöistä

10.4.2015 Tiedote

Sadat kotiseutuaktiivit ja tuhannet paikalliset kokoontuvat Espooseen 6.–9. elokuuta Valtakunnallisille kotiseutupäiville. Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema on Rakkaudesta kotiseutuun ja päätapahtumapaikka Leppävaara.

Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien päätoimikunnan kokouksessa Sellosalissa 9.4.2015 todettiin, että kotiseutupäivien monipuolisessa ohjelmassa toteutuu asukaslähtöisyys. Kuvassa vasemmalta Valtakunnallisten kotiseutupäivien koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, Suomen Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander, Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, Leppävaara-seuran puheenjohtaja Arja Salmi ja Espoon sivistystoimen johtaja Sampo Suihko.

Espoo kuuluu Suomen suuriin kaupunkeihin, joissa asukaslähtöinen kaupunginosayhdistysten toiminta on vilkasta. Onkin luontevaa, että juuri täällä keskustellaan kotiseututyöstä kaupungissa. Leppävaara-seura toimii pitkäjänteisesti asukkaiden etujen puolesta ja tekee työtä asukkaiden viihtyvyyden, kotipaikkatunteen ja identiteetin vahvistamiseksi.

– Kaupunginosayhdistyksellä pitää olla yhtä aikaa sondit ulkona kohti parempaa tulevaisuutta ja samalla pitää tuntea alueen historian pitkät juuret ja paikan henki. Pitää myös pysyä mukana ajan hengessä ja omaksua uusia toimintatapoja, Leppävaara-seuran puheenjohtaja, kotiseutuneuvos Arja Salmi kertoo.

Seura toimii monissa kaupungin työryhmissä ja asukasfoorumissa sekä tekee yhteistyötä alueen koulujen, yritysten ja muiden yhdistysten kanssa. Oma lehti, kotisivut, Facebook-sivu ja -keskusteluryhmät, kaikille avoimet Puistokirpparit ja Raittikarnevaalit tavoittavat tuhansia ihmisiä.

– Leppävaara-seura ei voi loputtomasti toimia ihmisten puolesta, mutta seura tarjoaa mieluusti foorumin, jossa ihmiset voivat toimia omien ja tärkeiksi kokemiensa asioiden puolesta, Salmi sanoo.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät vahvistavat kotiseuturakkautta

Suomen Kotiseutuliiton yksi päätavoitteista Espoon Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä on tavoittaa espoolaiset ja tarjota heille mahdollisuus nähdä kotikaupunki uusin silmin. Päivät tarjoavat myös lähiseudun asukkaille tilaisuuden tutustua espoolaisten kotiseutuihin.

Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä ajankohtaiskeskusteluilla on aina iso rooli. Tällä kertaa keskustelut liittyvät kuntien ja maakuntaliittojen rooliin kotiseututyössä sekä kaupunginosatoimintaan.

Kaikille avoimia tilaisuuksia ovat avajaiset, seminaari, markkinat ja kotikaupunkipolut sekä sunnuntain koko perheen päätöstapahtuma.

Tapahtuma korostaa yhteisöidentiteetin ja kotiseutukokemuksen merkitystä myös voimakkaasti kasvavassa ja muuttuvassa kaupungissa. Päiville odotetaan aikaisempaa enemmän nuoria ja perheitä.

– Espoon tärkein voimavara ovat aktiiviset kaupunkilaiset, yritykset, yhteisöt ja yhdistykset. Tavoitteena on rakentaa kestävää tulevaisuutta arjessa, yhdessä, kaikki osallisina. Tämä toteutuu myös kotiseutupäivillä, toteaa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, kotiseutupäivien päätoimikunnan puheenjohtaja.

Lisätiedot:

Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo
puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Koordinaattori Jonina Vaahtolammi
puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päivillä pidetään Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous sekä julkistetaan Vuoden kaupunginosa ja Vuoden kotiseututeko -palkintojen saajat. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi.

Espoon Valtakunnallisten kotiseutupäivien suojelijana toimii Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Pääjärjestäjänä on Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä Espoon kaupungin ja Espoon kaupunginosayhdistysten liitto EKYLin kanssa.