Valkeakoski järjestää Kotiseutupäivät vuonna 2025

20.12.2022 Tiedote
Ihmisiä Valkeakosken Myllysaaren museon edessä.
Tapahtuma Myllysaaren museolla. Kuva: Valkeakosken kaupunki.
Kanava ja veneitä.
Kolmannes Valkeakosken pinta-alasta on vesistöjä. Kuva: Valkeakosken kaupunki.

Suomen Kotiseutuliiton hallitus myönsi joulukuun kokouksessaan vuoden 2025 Valtakunnallisten kotiseutupäivien järjestämisoikeuden Valkeakosken kaupungille.

Pirkanmaalla on järjestetty edellisen kerran Kotiseutupäivät vuonna 2003. Tapahtuma järjestettiin tuolloin Tampereella Kenen kotiseutu? -teemaotsikolla. Valkeakoskella päivät on järjestetty kerran aiemmin vuonna 1960. Päivät järjestettiin yhdessä tuolloin vielä itsenäisen Sääksmäen kanssa. Valtakunnallisia kotiseutupäiviä on järjestetty vuodesta 1949 alkaen joka vuosi.

Valkeakoski on noin 21 000 asukkaan vireä urheilu- ja kulttuurikaupunki Etelä-Pirkanmaalla, aivan Tampereen tuntumassa. Kaupunki sijaitsee kauniissa järvimaisemissa Mallasveden ja Vanajaveden yhtymäkohdassa. Lähes kolmasosa kaupungin pinta-alasta on vettä.

Valkeakosken seudulla on asuttu muinaishistorialliselta kaudelta asti. Ensimmäiset kirjalliset tiedot Sääksmäen mahtipitäjästä ovat vuodelta 1340. Walkiakoskikin esiintyy asiakirjoissa jo 1400-luvulla. Vuonna 2023 kaupunki viettää 100-vuotisjuhliaan.

Vilkas yhdistys- ja kulttuurielämä

Kotiseutupäivät on kaikille avoin kotiseutu- ja kulttuuriperintöasioiden parissa työskentelevien ammattilaisten ja harrastajien vuoden päätapahtuma, jonka yleisötapahtumiin osallistuu tuhansia järjestäjäpaikkakuntien ja lähialueiden asukkaita. Tapahtumaan odotetaan kaikenikäisiä ja taustaisia osanottajia.

Päivät ovat järjestäjäpaikkakunnalle tilaisuus tuoda esiin seudun erityispiirteitä ja ylpeyden aiheita. Tämä vahvistaa asukkaiden myönteistä identiteettiä ja paikallistunnetta sekä tekee järjestäjäpaikkakuntaa tunnetuksi valtakunnallisesti.

”On hienoa, että kotiseutupäiviä vietetään Valkeakoskella vuonna 2025. Valkeakoski on aktiivinen kulttuurikaupunki lukuisine yhdistyksineen. Myös teollisuusperintöä haviseva kaupunkikeskusta ja Sääksmäen kulttuurimaisema ansaitsevat niin valtakunnallisen kuin paikallisen huomion”, Kotiseutuliiton hallitukseen marraskuussa valittu Ari Sirén sanoo. Valkeakosken Sääksmäellä asuva Sirén oli aikaisemmin Kotiseutuliiton valtuustossa Pirkanmaan edustajana.

Matkailutuloja ja uusia

yhteistyökuvioita

Suurelle yleisölle suunnattujen kulttuuritapahtumien lisäksi päivät sisältävät keskusteluja, oppimista, juhlatilaisuuksia sekä alueeseen tutustumista monenlaisilla retkillä. Tapahtuman yhteydessä järjestetään Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous.

“On mahtavaa saada näin suuri valtakunnallisesti merkittävä tapahtuma kaupunkiimme. Matkailutoimijamme toivottavat kaikki tervetulleiksi Valkeakoskelle. Kotiseutuyhdistyksemme Valkeakoski-Seura ja Sääksmäki-seura tulevat varmasti olemaan merkittävässä roolissa tapahtuman järjestelyissä. Kotiseutupäivät antavat kaupungille ja seuroille mahdollisuuden tehdä uudenlaista yhteistyötä hienon paikallishistoriamme esiin nostamiseksi”, iloitsee kaupunginjohtaja Minna Uschanoff.

Tapahtuma hyödyttää seudun matkailua sekä synnyttää uusia yhteistyöverkostoja. Sadat muualta matkustavat päivien osanottajat tuovat kuntaan matkailutuloja, ja retkiohjelma tuottaa usein uusia matkailutuotteita.

Tapahtuma toteutetaan Valkeakosken kaupungin ja Kotiseutuliiton yhteistyönä. Mukana järjestelyissä on lisäksi paikallisia yhdistyksiä, nuorisoseuroja ja muita kulttuuritoimijoita.